- Bakken
- Tivoli
- Dronning Margrethes fødselsdag og Guldkuglerne springer i Storke Springvandet
- Frederiks frimærker
- På Arne Bruun Rasmussens auktion var Eckersberg og Konstantin Hansen der var under hammeren
- Kongeskibet og den lille Havfrue
- 6 lam blev født på Fyn
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:01:46.930 --> 00:01:50.030 Filmen, I nu skal se, er resultatet af 2 00:01:50.030 --> 00:01:54.250 et samarbejde mellem Danmarks Målpædagogunion og forskellige virksomheder, 3 00:01:54.530 --> 00:01:55.990 som vi gerne vil præsentere. 4 00:01:57.830 --> 00:02:01.250 Med alt ved revisionskram og bønestutter er det 5 00:02:01.250 --> 00:02:02.610 slut med de blå mærker. 6 00:02:06.890 --> 00:02:10.830 I regnværk skal det imponere den forskellige pædagoger. 7 00:02:16.390 --> 00:02:20.330 Casperil har alle smøreløberne, udviklet specielt til dine 8 00:02:20.330 --> 00:02:21.110 kostmaskiner. 9 00:02:21.570 --> 00:02:26.030 Casperil TTS, specielt udviklet på top smøreløb Therese. 10 00:02:26.670 --> 00:02:30.070 Casperil Foroil, den stabile forgasselolie. 11 00:02:30.070 --> 00:02:35.770 Casperils køgedøb, en køgespade med usædvanlige gode smøreindstiller. 12 00:02:40.970 --> 00:02:43.770 Kødermilchampignon, som lyster på øgeknistet. 13 00:02:55.180 --> 00:02:58.660 Du har valgt for et kvalitetstøv, let at 14 00:02:58.660 --> 00:03:01.180 stå op, så du er beskyttet både værd 15 00:03:01.180 --> 00:03:01.660 og vind. 16 00:03:03.640 --> 00:03:07.740 C.F. Seabo, som også har fejrene som 17 00:03:07.740 --> 00:03:09.860 effektivt og let renser din krop. 18 00:03:11.280 --> 00:03:15.080 Den lille, bensindrevende 2-takter med et tøft 19 00:03:15.080 --> 00:03:18.360 støvrøg med dig, eller den store 4-takter 20 00:03:18.360 --> 00:03:21.700 med 100 bar, eller hvorfor ikke den ældreøvende 21 00:03:21.700 --> 00:03:24.180 Seabo Turbo-renser med 70 bar. 22 00:03:30.880 --> 00:03:35.840 Seabo markedsføres af Silskov Fabrik, og er stærkere 23 00:03:35.840 --> 00:03:36.740 som verdenvindere. 24 00:03:37.240 --> 00:03:39.400 Det er fast under alle forhold. 25 00:03:40.440 --> 00:03:43.000 Kør på verdensmesterbilledet fra Firelli. 26 00:03:46.220 --> 00:03:50.400 Hos C.F. Seabo finder du erfaringerne, kunstskaberne, 27 00:03:50.700 --> 00:03:54.540 herfødt service og kvalitetsprodukterne til nogle forfra. 28 00:04:29.180 --> 00:04:29.860 Kør på verdensmesterbilledet fra Firelli. 29 00:04:29.860 --> 00:04:32.580 B.T.T. er den bedenende træneruddannelse. 30 00:04:33.140 --> 00:04:36.620 Både der engår 1 træning, eller 2 træninger. 31 00:04:36.940 --> 00:04:39.200 B.T.T. er mere, end et styve 32 00:04:39.200 --> 00:04:40.880 års erfaringer af uddannelses. 33 00:04:41.840 --> 00:04:44.420 Hvorfor måske er der bedenende træninger? 34 00:04:44.420 --> 00:04:46.740 Noget yder, at det skal være mere. 35 00:04:47.420 --> 00:04:49.520 Hvad er B.T.T.? Hvad er livet? 36 00:04:50.620 --> 00:04:55.660 Flere og flere klubber, forbund og løbtsarrangører, får 37 00:04:55.660 --> 00:04:58.020 idéerne ansat til praksis af os. 38 00:05:00.840 --> 00:05:05.700 Kvalitetstyret, cross-service og skadelåretrækket, fælget af en 39 00:05:05.700 --> 00:05:06.620 lovfuld job. 40 00:05:09.360 --> 00:05:11.720 Kvalitet til den mindste kvotalie. 41 00:05:14.180 --> 00:05:18.140 Kvalitetet og identitet, det skyldes for dig, som 42 00:05:18.140 --> 00:05:20.660 eddigt får på at korte med kvaliteten. 43 00:05:22.240 --> 00:05:24.820 En kortskyder har bygd for at starre armene, 44 00:05:24.960 --> 00:05:26.860 at belaste den mindste kvotalie. 45 00:05:27.560 --> 00:05:29.660 Det klarer sin unikke virkelighed. 46 00:05:30.320 --> 00:05:32.060 Kvot for så høj kvalitet. 47 00:05:32.940 --> 00:05:35.800 En plads til kvotering, er faktisk bedre, end 48 00:05:35.800 --> 00:05:36.700 en plads til kvotering. 49 00:05:36.700 --> 00:05:41.180 Tommen tog tidlig indsigt, udviklet i samarbejde med 50 00:05:41.180 --> 00:05:43.920 de flinke kvotere, under ekstrem forhold. 51 00:05:44.500 --> 00:05:45.840 Den opfylder alle kraft. 52 00:05:46.060 --> 00:05:48.700 For at vi kan udvikle sin kvotering maksimalt, 53 00:05:49.860 --> 00:05:52.520 har vi bygget en afdeling fra kvot-atmosfære, 54 00:05:52.920 --> 00:05:54.780 som lever op til flinke kvotere. 55 00:05:55.100 --> 00:05:57.660 Kvot som bedste vinder et kvot, en kvot 56 00:05:57.660 --> 00:05:58.660 som flinke kvot. 57 00:05:58.980 --> 00:06:01.920 Derfor er sin valg af kvotmaskinen, lige så 58 00:06:01.920 --> 00:06:03.660 vigtig som sin træning. 59 00:06:03.660 --> 00:06:06.140 Yamaha er kørende til udvikling. 60 00:06:06.600 --> 00:06:09.260 Yamaha har samme lov, som de har, at 61 00:06:09.260 --> 00:06:12.840 finde Yamahas overlevende teknik, hver dag til vinder. 62 00:06:13.300 --> 00:06:15.840 Ingen ved det bedre, end alle verdens mange 63 00:06:15.840 --> 00:06:18.860 Yamaha køere, begyndere som verdensmestre. 64 00:06:22.780 --> 00:06:24.300 Og så skal vi tage fat på det 65 00:06:24.300 --> 00:06:26.940 vigtige, grundteknikken i motocross. 66 00:06:29.300 --> 00:06:32.580 Dyrket på eliteniveau, er motocross en af de 67 00:06:32.580 --> 00:06:34.680 mest krævende sportskræver, der findes. 68 00:06:36.700 --> 00:06:39.740 Det er derfor vigtigt, helt fra grunden, at 69 00:06:39.740 --> 00:06:41.340 lære nogen inden til at tænke. 70 00:06:41.780 --> 00:06:45.400 Svært mod hårdt, giver dig større sikkerhed og 71 00:06:45.400 --> 00:06:45.940 hurtighed. 72 00:06:46.640 --> 00:06:50.320 Tænker du på muskelekonomi, skal du naturligvis koncentrere 73 00:06:50.320 --> 00:06:52.100 dig, om din muskel er flot eller flot. 74 00:06:52.500 --> 00:06:53.480 Dem som arbejder. 75 00:06:54.420 --> 00:06:56.240 De andre muskler skal du bruge til at 76 00:06:56.240 --> 00:06:59.820 være afspændt, til den perfekte balance og den 77 00:06:59.820 --> 00:07:01.560 levende kontrollerede kursus. 78 00:07:03.500 --> 00:07:07.920 Sikkerheden overkommer dig selv, når du løber og 79 00:07:07.920 --> 00:07:08.520 trækker. 80 00:07:08.600 --> 00:07:10.820 Det giver dig en hud, der kan male 81 00:07:10.820 --> 00:07:13.340 i de situationer og vanskeligheder, du kommer ud 82 00:07:13.340 --> 00:07:14.920 for under løben og tråd. 83 00:07:17.380 --> 00:07:20.320 Hurtigheden på maskinen kommer, når du lærer dig 84 00:07:20.320 --> 00:07:22.000 selv at udnytte teknikkerne. 85 00:07:23.200 --> 00:07:25.080 Det drejer sig jo om, at komme fra 86 00:07:25.080 --> 00:07:27.520 start til låg, hurtigst muligt. 87 00:07:43.730 --> 00:07:46.010 Grundteknikken kan vi dele i fem hovedemner. 88 00:07:47.130 --> 00:07:49.470 Din basis kørestilling. 89 00:07:51.790 --> 00:07:52.550 Indbremsningerne. 90 00:07:54.510 --> 00:07:55.750 Øndringer af sporet. 91 00:07:57.570 --> 00:07:58.330 Akceleration. 92 00:08:00.030 --> 00:08:01.110 Og så hoppene. 93 00:08:02.390 --> 00:08:06.130 Inden en maskine forlader fabrikken, er den givetøstet, 94 00:08:06.330 --> 00:08:08.810 at der er vandet i lite køer, såkaldte 95 00:08:08.810 --> 00:08:11.650 fordelskører, som ved, at de drejer sig af. 96 00:08:13.730 --> 00:08:17.530 Din fordelsmaskine kan alt være koncentreret, og designet, 97 00:08:17.990 --> 00:08:19.990 for at passe til en kører, som har 98 00:08:19.990 --> 00:08:22.070 lært sig grundteknikken i motocross. 99 00:08:22.510 --> 00:08:25.090 Du skal altså lære så god en grundteknik 100 00:08:25.090 --> 00:08:28.490 som muligt, for at kunne udnytte cyklen maksimalt. 101 00:08:28.890 --> 00:08:32.010 Allerførst skal du være klar over, hvordan motorcyklen 102 00:08:32.010 --> 00:08:33.370 fungerer og arbejder. 103 00:08:33.650 --> 00:08:36.830 Hver motorcykel er konstrueret, så den arbejder omkring 104 00:08:36.830 --> 00:08:38.970 et såkaldt rotationscentrum. 105 00:08:39.809 --> 00:08:40.990 Et tyngdepunkt. 106 00:08:41.630 --> 00:08:44.270 Sætter vi en fører på maskinen, som også 107 00:08:44.270 --> 00:08:47.230 har et tyngdepunkt, så når vi frem til 108 00:08:47.230 --> 00:08:50.290 det, vi kan kalde for systemtyngdepunktet. 109 00:08:50.690 --> 00:08:53.630 Det befinder sig midt imellem cyklens og førerens 110 00:08:53.630 --> 00:08:54.830 tyngdepunkter. 111 00:08:55.290 --> 00:08:59.450 Grundstillingen er, at førerens tyngdepunkt baserer lige over 112 00:08:59.450 --> 00:09:00.690 cyklens tyngdepunkt. 113 00:09:01.270 --> 00:09:04.190 Dette sikrer, at fører og cykel skal være 114 00:09:04.190 --> 00:09:07.090 i møde at balancere indvirkningen, på trods af 115 00:09:07.090 --> 00:09:08.170 et ulevt underlag. 116 00:09:08.890 --> 00:09:13.270 Ved at flytte på kropsløb, fremad, bagud, opad 117 00:09:13.270 --> 00:09:16.790 eller nedad, eller ud på siderne, kan du 118 00:09:16.790 --> 00:09:20.670 altså flytte systemtyngdepunktet i den store retning, og 119 00:09:20.670 --> 00:09:23.010 på den måde hjælpe cyklen i de forskellige 120 00:09:23.010 --> 00:09:25.830 situationer, som opstår på en motorforskning. 121 00:09:26.470 --> 00:09:29.410 Sidder du for langt bagud, risikerer du at 122 00:09:29.410 --> 00:09:31.170 miste kontrollen fra din maskine. 123 00:09:31.790 --> 00:09:34.930 Er banen hård, risikerer du endda, at blive 124 00:09:34.930 --> 00:09:35.850 kastet af cyklen. 125 00:09:36.530 --> 00:09:39.730 Den korrekte bestilling sikrer, at cyklen vil arbejde, 126 00:09:40.230 --> 00:09:42.410 og er bedre i systemkontrollen. 127 00:09:42.410 --> 00:09:46.090 Du arbejder med, og ikke imod, cyklens bevægelser. 128 00:09:46.530 --> 00:09:49.230 Har du dine øjegruer, i den udvikling, og 129 00:09:49.230 --> 00:09:51.750 de er ikke til højde, kan du klippe, 130 00:09:51.830 --> 00:09:53.810 før armene krabber dig tilbage. 131 00:09:56.130 --> 00:09:58.710 Hjør den sammen, og skruerne, og de muskler, 132 00:09:58.870 --> 00:10:01.470 som påvirker dine øjegruer bevæger sig. 133 00:10:02.370 --> 00:10:04.390 Det vil især, at cyklen er over armen. 134 00:10:05.570 --> 00:10:08.250 Og husk så på, at dine øjegruer, hele 135 00:10:08.250 --> 00:10:10.450 tiden, skal være højere, end de nye. 136 00:10:10.670 --> 00:10:13.370 Med dine høje øjegruer kan du bedst arbejde 137 00:10:13.370 --> 00:10:15.210 sammen med forsvarslige bevægelser. 138 00:10:15.450 --> 00:10:20.630 Husker du så yderligere Unix justerbare styrstabilisator, bliver 139 00:10:20.630 --> 00:10:22.190 din kørsel endnu sikrere. 140 00:10:22.770 --> 00:10:25.870 Styrets højde og vinkel spiller en afgørende rolle, 141 00:10:25.950 --> 00:10:27.870 for forholdet mellem hænder og albuer. 142 00:10:28.950 --> 00:10:30.470 Ikke alle er bygget ens. 143 00:10:31.850 --> 00:10:34.190 Det kan derfor være nødvendigt, at skifte styret 144 00:10:34.190 --> 00:10:34.410 ud. 145 00:10:37.050 --> 00:10:40.450 Du kan kontrollere styrets højde, ved at indtage 146 00:10:40.450 --> 00:10:41.810 din rigtige kørestilling. 147 00:10:43.250 --> 00:10:47.030 Hold håndfladerne 20 cm over styret og sænk 148 00:10:47.030 --> 00:10:48.750 dem langsomt mod styret. 149 00:10:50.210 --> 00:10:54.070 Du skal nu mærke gummihåndtaget, helt parallelt med 150 00:10:54.070 --> 00:10:54.730 håndfladene. 151 00:10:56.870 --> 00:10:59.970 Derefter indstiller du koblings- og bremsegreb, så 152 00:10:59.970 --> 00:11:01.750 du kan nå dem let og bekvemt. 153 00:11:02.730 --> 00:11:05.350 Der skal være en lige linje fra fingerspidserne 154 00:11:05.350 --> 00:11:06.470 til dine albuer. 155 00:11:08.290 --> 00:11:11.450 Det er meget vigtigt, at din affjedring er 156 00:11:11.450 --> 00:11:12.610 korrekt justeret. 157 00:11:12.850 --> 00:11:13.970 Så kan du let teste. 158 00:11:14.610 --> 00:11:15.790 Sæt bag på din cykel. 159 00:11:17.050 --> 00:11:18.210 Træk håndbremsen. 160 00:11:19.090 --> 00:11:20.330 Træd på fodbremsen. 161 00:11:21.710 --> 00:11:24.430 Cyklen skal nu fjeder lige meget for og 162 00:11:24.430 --> 00:11:24.670 bag. 163 00:11:25.230 --> 00:11:27.610 Til affjedringen hører også hjul og dæk. 164 00:11:28.410 --> 00:11:31.450 Du skal hele tiden være opmærksom på, at 165 00:11:31.450 --> 00:11:33.110 egernes spænding er i orden. 166 00:11:33.890 --> 00:11:36.030 At dæk og dæktryk er i orden. 167 00:11:38.610 --> 00:11:41.550 For en rytter er det vigtigt, at have 168 00:11:41.550 --> 00:11:44.830 knagene ind til hesten, for balance og fuld 169 00:11:44.830 --> 00:11:45.450 kontrol. 170 00:11:49.340 --> 00:11:51.420 Det samme gælder for dig som crosskjører. 171 00:11:53.380 --> 00:11:55.160 Test dig selv for lyst. 172 00:11:55.580 --> 00:11:59.300 Læg dig i fodvilerne, uden knagene ind til 173 00:11:59.300 --> 00:11:59.860 maskinen. 174 00:12:00.420 --> 00:12:02.580 Lad en af dine kammerater ryste med cyklen. 175 00:12:03.040 --> 00:12:06.240 Prøv så at sætte dine knag ind til 176 00:12:06.240 --> 00:12:06.640 cyklen. 177 00:12:07.320 --> 00:12:10.280 Kontrollér, at din fodbremse og din gearpedal er 178 00:12:10.280 --> 00:12:12.360 justeret korrekt ind til dig. 179 00:12:14.610 --> 00:12:19.090 Den moderne crosscykel har lang fjedervandring og relativt 180 00:12:19.090 --> 00:12:20.330 stor forgaffelvinkel. 181 00:12:21.770 --> 00:12:24.790 Det gør maskinen stabil lige ud. 182 00:12:25.790 --> 00:12:29.550 Motorens roterende bæle og den roterende hede er 183 00:12:29.550 --> 00:12:32.810 også nødt til at stabilisere gennem den såkaldte 184 00:12:32.810 --> 00:12:33.650 yrelkraft. 185 00:12:36.030 --> 00:12:39.270 Og det er nu en præcist rød arrangement, 186 00:12:39.270 --> 00:12:42.390 hvor du kan kontrollere indbremsningen og forberede dig 187 00:12:42.390 --> 00:12:42.970 til et knag. 188 00:12:45.030 --> 00:12:48.350 Det er også nu, som er indbremsningen, at 189 00:12:48.350 --> 00:12:50.330 du kan huske forhåbentlig, at du er kommet 190 00:12:50.330 --> 00:12:50.610 ud. 191 00:12:54.810 --> 00:12:57.730 Hvis indbremsningen er, så er det såkelt hurtigt 192 00:12:57.730 --> 00:13:00.350 at du har et hurtigt, hurtigt ryste. 193 00:13:02.190 --> 00:13:04.270 Indbremsningsteknikken kan vi sammenfatte sådan her. 194 00:13:04.370 --> 00:13:05.690 Stå op til maskinen. 195 00:13:06.430 --> 00:13:08.470 Med knæene ind til maskinen. 196 00:13:08.470 --> 00:13:09.470 Luk af fra gassen. 197 00:13:10.490 --> 00:13:12.570 Prøv at få baggrønnen, som du anede sig 198 00:13:12.570 --> 00:13:13.510 før, forberedt. 199 00:13:14.010 --> 00:13:16.850 Bælen til hvidt højere giver afhængighed til, at 200 00:13:16.850 --> 00:13:17.890 det næste stikker op. 201 00:13:18.230 --> 00:13:19.730 Sluk den indbremsning. 202 00:13:20.230 --> 00:13:23.150 Sidled med alt koncentration mod svikkel og have 203 00:13:23.150 --> 00:13:24.930 cyklen så ladret som muligt. 204 00:13:25.650 --> 00:13:28.430 Den svingteknik, vi nu skal vise dig, er 205 00:13:28.430 --> 00:13:29.550 en slags grundprobe. 206 00:13:31.610 --> 00:13:34.710 Den kan videreudvikles med hensyn til bælens underlag 207 00:13:34.710 --> 00:13:37.410 og den konkrete situation ved videre. 208 00:13:37.410 --> 00:13:39.650 Stå op under din indbremsning. 209 00:13:40.370 --> 00:13:42.250 Prøv at stå så højt, det spiger så 210 00:13:42.250 --> 00:13:43.350 mange timer. 211 00:13:43.650 --> 00:13:44.370 Sæt dig ned. 212 00:13:44.970 --> 00:13:47.770 Træk med cyklen det samme øjeblik, som svinget 213 00:13:47.770 --> 00:13:48.150 begynder. 214 00:13:48.910 --> 00:13:51.610 Og kør i den perfekte balance med jævn 215 00:13:51.610 --> 00:13:52.770 gas gennem kålen. 216 00:13:53.210 --> 00:13:55.790 Snart det er nærmest, rejler du cyklen op 217 00:13:55.790 --> 00:13:58.190 af hensyn til den efterfølgende akceleration. 218 00:13:58.510 --> 00:14:01.470 Hoppen kører til kropsbanen og spændheden, og der 219 00:14:01.470 --> 00:14:02.690 findes mange cykler. 220 00:14:03.010 --> 00:14:05.050 Også her skal du starte af grundteknikken. 221 00:14:05.050 --> 00:14:07.710 Målet med at køre over et hop er, 222 00:14:07.970 --> 00:14:11.990 at gøre det praktisk muligt, sikrest muligt og 223 00:14:11.990 --> 00:14:12.970 under fuld kontroll. 224 00:14:13.430 --> 00:14:15.970 På samme måde som tidligere, skal vi indlære 225 00:14:15.970 --> 00:14:18.550 en grundteknik, som er almin og neutral. 226 00:14:19.110 --> 00:14:21.870 Når denne grundteknik er råst, kan man begynde 227 00:14:21.870 --> 00:14:23.490 at indlære andre teknikker. 228 00:14:24.330 --> 00:14:26.750 Grundteknikken i et hop, kan vi bestille til 229 00:14:26.750 --> 00:14:27.350 den måde. 230 00:14:27.910 --> 00:14:30.870 Når motoren roterer, opstår der en kræft, så 231 00:14:30.870 --> 00:14:33.390 vi prøver at råste streger efter, og hele 232 00:14:33.390 --> 00:14:34.550 cyklen størrer til. 233 00:14:35.070 --> 00:14:38.730 Baghjulet kræsser siderefter, og de flere andre anvendelser, 234 00:14:38.910 --> 00:14:40.210 større mere den kræft. 235 00:14:40.750 --> 00:14:43.610 Dette giver flere muligheder for at køre hele 236 00:14:43.610 --> 00:14:47.210 energietypen, og længere gang i kroppen. 237 00:14:49.810 --> 00:14:52.090 Vi starter kroppen, stående til maskiner. 238 00:14:53.210 --> 00:14:56.650 Under turen til den næste, strækker vi benene, 239 00:14:56.810 --> 00:14:59.510 for at møde hjælpe kroppens, og spydningens bevægelser 240 00:14:59.510 --> 00:15:00.450 til selve gangen. 241 00:15:03.070 --> 00:15:06.470 Hjælp gas i starten af hoppet, så løber 242 00:15:06.470 --> 00:15:09.290 den af, under turen til den næste, og 243 00:15:09.290 --> 00:15:11.770 har ompegninger på motoren, inden den er ned. 244 00:15:15.490 --> 00:15:20.950 Hvis du ønsker, at du vil prøve at 245 00:15:20.950 --> 00:15:23.910 hoppe, kan du prøve ud fra forholdet, og 246 00:15:23.910 --> 00:15:29.830 starte teknikken til foranvendelse, hver ene af grundteknikkens 247 00:15:29.830 --> 00:15:30.490 opbygninger. 248 00:15:34.070 --> 00:15:37.730 Du kan også vælge den kombinerede kompressions- 249 00:15:37.730 --> 00:15:38.950 og aflastningsteknik. 250 00:15:40.170 --> 00:15:42.050 Den kan du også bruge, hvis du vil 251 00:15:42.050 --> 00:15:45.110 gøre springet længere, for at passere småhoppen fra 252 00:15:45.110 --> 00:15:46.310 enden af selve hoppen. 253 00:15:48.890 --> 00:15:51.010 Her kan du bruge den energi, som er 254 00:15:51.010 --> 00:15:52.970 lavet i den kombinerede forhoppe. 255 00:15:53.970 --> 00:15:57.250 Den kombinerer mest nogenligt indkørslen til hoppen. 256 00:15:58.770 --> 00:16:01.150 Det gør du ved hørt skidt fra gassen, 257 00:16:01.690 --> 00:16:04.950 og enderer i tydeligt ekstrem påvirkning af forgassen. 258 00:16:07.740 --> 00:16:11.660 Lærningen sker efter grundteknikken, eller man hører lærningen. 259 00:16:12.740 --> 00:16:15.380 Her, når systemet tog det bål, blev det 260 00:16:15.380 --> 00:16:18.620 krammere, og lærningen sker samme vigtigt som lærningen 261 00:16:18.620 --> 00:16:18.900 sker. 262 00:16:20.800 --> 00:16:23.400 For at du kan træde effektivt på resten 263 00:16:23.400 --> 00:16:25.120 af det, kan det være en hjælp for 264 00:16:25.120 --> 00:16:28.860 dig at analysere løbendigt og bedre individuelt teknik. 265 00:16:30.380 --> 00:16:32.980 Her er videoens godt hjælpemulighed. 266 00:16:34.280 --> 00:16:37.540 Vi skal prøve at analysere nogle unge kødere 267 00:16:37.540 --> 00:16:38.980 og deres kriminelle træninger. 268 00:16:43.140 --> 00:16:45.720 Det, som vi først skal fremme til, er 269 00:16:45.720 --> 00:16:50.700 det fælles af fremtidige kødere, og det er 270 00:16:50.700 --> 00:16:52.460 det, vi skal gøre. 271 00:16:53.220 --> 00:16:57.460 Hvornår man skal løbe frem til det, hvornår 272 00:16:57.460 --> 00:17:09.430 man skal løbe frem til det, hvornår man 273 00:17:12.920 --> 00:17:14.500 skal løbe frem til det, Her er et 274 00:17:14.500 --> 00:17:16.900 eksempel på, hvordan man ved hjælp af videoen 275 00:17:16.900 --> 00:17:19.560 kan studere en bedre måde, at løbe frem 276 00:17:19.560 --> 00:17:19.940 til det. 277 00:17:21.160 --> 00:17:23.140 Her er det fælles for langt tilbage. 278 00:21:03.040 --> 00:21:06.660 Her har du nogle eksempler på specialtræning med 279 00:21:06.660 --> 00:21:10.000 forklaringer på, hvad du skal øve, gøre bedre 280 00:21:10.000 --> 00:21:10.840 og opnå. 281 00:21:21.640 --> 00:21:24.340 En udmærket måde at blive dus med maskinen 282 00:21:24.340 --> 00:21:26.740 på er at træne i en manøvregård. 283 00:21:28.320 --> 00:21:30.380 Her drejer det sig om at øve balance 284 00:21:30.380 --> 00:21:32.740 ved at flytte rundt med kroppens tyngdepunkt. 285 00:21:32.740 --> 00:21:36.280 På balancebågen skal du køre fra siden til 286 00:21:36.280 --> 00:21:39.840 siden, uden at fødderne rører jord eller hånd. 287 00:21:40.200 --> 00:21:42.560 Se fremad, kør med hjælpskærm. 288 00:21:43.060 --> 00:21:45.460 Her tager du tid, så du flytter afslappet, 289 00:21:45.680 --> 00:21:46.920 uden at røre kælen. 290 00:21:47.500 --> 00:21:49.280 Du skal hele tiden have det i øjnene, 291 00:21:49.460 --> 00:21:51.020 to tegler foran dig. 292 00:21:51.520 --> 00:21:53.900 Her er en løvelse i at flytte kroppen 293 00:21:53.900 --> 00:21:55.480 i tyngdepunkten til sidderne. 294 00:21:55.480 --> 00:21:58.080 Denne kan bare tilfældigvis være til at flytte 295 00:21:58.080 --> 00:21:58.200 til sidderne. 296 00:22:00.840 --> 00:22:02.540 Her er en løvelse i at flytte langs 297 00:22:02.540 --> 00:22:03.060 med hjælpemidlejen. 298 00:22:05.540 --> 00:22:08.080 Altså flytningen kan godt tilfældigvis være til at 299 00:22:08.080 --> 00:22:11.180 flytte rigtigt, og flytter kroppen til sidderne. 300 00:22:11.480 --> 00:22:13.560 Denne kan også være til at flytte væk, 301 00:22:13.700 --> 00:22:15.280 uden at flytte knæet til tyngdepunktet. 302 00:22:16.620 --> 00:22:17.740 Her er afslaget. 303 00:22:18.460 --> 00:22:21.160 Træer den i orden, tænder og fødder den. 304 00:22:22.020 --> 00:22:26.740 Denne kroppens geometri er afstandsgjort teglerne sammen sammenhængende 305 00:22:26.740 --> 00:22:27.480 stik og stik. 306 00:22:28.320 --> 00:22:31.160 Det stiller rådene for, om den balance og 307 00:22:31.160 --> 00:22:32.620 bølge af kroppen skyldes. 308 00:22:33.220 --> 00:22:36.120 Rådene for denne øvelse er, at kunne køre 309 00:22:36.120 --> 00:22:38.940 med fuld balance under en tilvikring, der bare 310 00:22:38.940 --> 00:22:40.620 er lidt højere end den næste. 311 00:22:41.180 --> 00:22:44.040 På løbetrækket, som kan justeres på stik og 312 00:22:44.040 --> 00:22:46.360 kroppe, lærer du at bruge din kroppe. 313 00:22:46.360 --> 00:22:53.980 Du selv kan udvikle din krop, uden at 314 00:22:53.980 --> 00:22:55.460 dængerne væk fra kroppen. 315 00:22:55.960 --> 00:22:58.640 I denne smalle passage skal du køre så 316 00:22:58.640 --> 00:23:04.370 langsomt som muligt, ud af stikketøjerne til jorden 317 00:23:04.370 --> 00:23:06.510 og ud fra dine røremarkeringer. 318 00:23:08.810 --> 00:23:11.850 Denne øvelse kalder svenskerne for bryggerhår. 319 00:23:12.150 --> 00:23:14.830 Kør lidt for omgangen, uden at sætte din 320 00:23:14.830 --> 00:23:17.010 krop til, eller røre fejlerne. 321 00:23:17.830 --> 00:23:21.870 Flyt afstand, flyt med vægten og kør med 322 00:23:21.870 --> 00:23:22.590 jævnt gas. 323 00:23:24.730 --> 00:23:27.610 I de følgende øvelser skal du have fødderne 324 00:23:27.610 --> 00:23:31.630 og fodvinderne, lægge dem i tanken og balancere 325 00:23:31.630 --> 00:23:33.830 dig gennem svingene, uden at sætte en fod 326 00:23:33.830 --> 00:23:34.330 til jorden. 327 00:24:46.170 --> 00:25:05.590 Denne øvelse 328 00:25:05.590 --> 00:25:08.650 skal give en fornemmelse af bremseeffekten, og du 329 00:25:08.650 --> 00:25:10.590 skal lære bremseteknikken. 330 00:25:12.190 --> 00:25:14.190 Du accelererer og bremser. 331 00:25:15.050 --> 00:25:18.690 Først med bagbremsen alene, så med forbremsen. 332 00:25:19.730 --> 00:25:22.290 Prøv at bremse, mens du sidder ned og 333 00:25:22.290 --> 00:25:23.410 mens du står oppe. 334 00:25:25.350 --> 00:25:27.890 Det gælder jo også om at bremse maksimalt, 335 00:25:28.170 --> 00:25:29.890 uden at motoren kører i stå. 336 00:25:29.890 --> 00:25:32.710 Det vil sige, at du også skal køre 337 00:25:32.710 --> 00:25:32.990 ned. 338 00:25:34.670 --> 00:25:37.870 Lav parkeringsøvelse, uden at motoren kører i stå. 339 00:25:49.370 --> 00:25:52.710 Når du behersker grundteknikken, skal du til at 340 00:25:52.710 --> 00:25:55.950 træne i nedbremsninger fra høj hastighed og i 341 00:25:55.950 --> 00:25:56.910 undvige manøvrer. 342 00:25:57.490 --> 00:26:00.850 Bremsningen skal ske højt, tæt og præcist som 343 00:26:00.850 --> 00:26:01.230 muligt. 344 00:26:01.670 --> 00:26:04.750 Indbremsningen skal ske præcis samtidig med, at du 345 00:26:04.750 --> 00:26:05.430 lukker gas. 346 00:26:05.430 --> 00:26:09.910 Træk kaplingen, så du belaster bagafhedringen mindst muligt. 347 00:26:10.370 --> 00:26:14.390 Når indbremsningen fungerer med maksimal kontrol over cyklen 348 00:26:14.390 --> 00:26:16.690 og dig selv, skal du høje gasen. 349 00:26:19.270 --> 00:26:22.790 Kør lige i kappen, mens du har forbremsen. 350 00:26:24.450 --> 00:26:28.650 Vil du træne i stabilitet, balance og en 351 00:26:28.650 --> 00:26:32.150 sikre fornemmelse af forbremsens virkning, kan du teste 352 00:26:32.150 --> 00:26:32.930 på denne video. 353 00:26:43.500 --> 00:26:46.600 Indværingen af grundhoppet kan med fordel se på 354 00:26:46.600 --> 00:26:52.360 dette justerbart indbremsning og kan så fortsættes ude 355 00:26:52.360 --> 00:26:53.860 på banen. 356 00:26:55.720 --> 00:26:58.960 Prøv at markere dit landingssted og tænd den 357 00:26:58.960 --> 00:26:59.200 lidt. 358 00:27:00.920 --> 00:27:03.240 Prøv så at lande på det samme sted, 359 00:27:03.700 --> 00:27:05.260 som du startede dit hop tidligere. 360 00:27:07.780 --> 00:27:10.280 For at banke disse ting ind i ryggraden, 361 00:27:10.780 --> 00:27:12.300 kan du jo forsøge dig med en eller 362 00:27:12.300 --> 00:27:13.940 flere af disse justeringer. 363 00:27:17.580 --> 00:27:27.700 Høl om 364 00:27:27.700 --> 00:27:29.780 at sætte det inderste ben ud af jorden 365 00:27:29.780 --> 00:27:30.720 langt fremme. 366 00:27:31.260 --> 00:27:34.060 Få balance og maksimal vægt på forhjulene. 367 00:27:36.000 --> 00:27:36.740 Hjælp gas. 368 00:27:38.260 --> 00:27:41.260 Og husk så, at dine adbuer ikke må 369 00:27:41.260 --> 00:27:41.920 dreje indad. 370 00:27:45.620 --> 00:27:48.460 For at få det rette udbytte og nemheden 371 00:27:48.460 --> 00:27:52.640 af, hvor systemtømpepunkten skal være, skal du prøve 372 00:27:52.640 --> 00:27:53.800 på forskelligt underlag. 373 00:27:59.580 --> 00:28:02.900 I den store slalomødelse får du træning i 374 00:28:02.900 --> 00:28:06.100 at bremse, i at svinge uden koppling, i 375 00:28:06.100 --> 00:28:09.300 at accelerere og i hurtige ændringer af tømpepunkten. 376 00:28:10.620 --> 00:28:12.300 Brug forbremsen. 377 00:28:12.880 --> 00:28:14.360 Langt frem til bestyrelsen. 378 00:28:16.200 --> 00:28:19.140 Træk ved motorens hjælp, uden at tage kopplingen 379 00:28:19.140 --> 00:28:19.560 til hjælp. 380 00:28:22.100 --> 00:28:24.700 Fødderne op direkte efter svingen. 381 00:28:26.940 --> 00:28:29.100 Tænk på din kraftigvisering mellem svingen. 382 00:29:00.620 --> 00:29:03.300 Her er de tidligere øvelser, hvor vi har 383 00:29:03.300 --> 00:29:06.200 forinteret, hvor vigtigt det er at holde fødderne 384 00:29:06.200 --> 00:29:06.820 i fodvinden. 385 00:29:07.940 --> 00:29:10.200 Her i 8-tallet skal vi have fødderne 386 00:29:10.200 --> 00:29:11.620 med, med kod på. 387 00:29:20.070 --> 00:29:23.750 Præst med vægten, hele svingen, ellers klarer du 388 00:29:23.750 --> 00:29:24.110 det ikke. 389 00:29:26.550 --> 00:29:28.930 Ja, det er en svær øvelse. 390 00:29:29.490 --> 00:29:32.850 Tømpepunkten har skydt, og din kørevinkel bliver bedre 391 00:29:32.850 --> 00:29:34.050 i den skarpe kurve. 392 00:29:36.310 --> 00:29:39.470 Vi har tidligere talt om, at tømpekraften skal 393 00:29:39.470 --> 00:29:43.030 befinde sig inden for hjulets drejevej, når svingen 394 00:29:43.030 --> 00:29:44.170 vækkes ned i skidtet. 395 00:29:45.670 --> 00:29:49.290 I det øjeblik, fodden sættes til jorden, følger 396 00:29:49.290 --> 00:29:52.310 det kropsvæksten over til foddens ekstrakte øjeblik. 397 00:29:54.110 --> 00:29:56.690 Du er klar til at opdage støv, og 398 00:29:56.690 --> 00:29:58.710 tømpepunktet er flyttet over i vingene. 399 00:30:00.110 --> 00:30:03.610 Da svingen samtidig høller, drejer den sig automatisk 400 00:30:03.610 --> 00:30:04.450 omkring fodden. 401 00:30:05.190 --> 00:30:05.670 Sådan. 402 00:30:08.750 --> 00:30:11.610 Husk at ikke bruge bagbremsen og kopplingen til 403 00:30:11.610 --> 00:30:12.190 drejningen. 404 00:30:14.330 --> 00:30:17.330 En meget svær og meget nyttig øvelse. 405 00:30:19.380 --> 00:30:22.180 For at forhindre, at din køre vælger det 406 00:30:22.180 --> 00:30:26.160 samme spor banen rundt, omfart efter omfart, er 407 00:30:26.160 --> 00:30:28.200 det en sjov idé at træne for tre 408 00:30:28.200 --> 00:30:28.900 stykker sammen. 409 00:30:29.820 --> 00:30:31.000 Held til sammenheden. 410 00:30:32.560 --> 00:30:35.600 Inden denne bukketræning har man aftalt, at forhånd 411 00:30:35.600 --> 00:30:38.260 efter skal føres, og man skal skifte. 412 00:30:52.690 --> 00:30:55.250 Og husk så lige på, at under alle 413 00:30:55.250 --> 00:30:58.630 former for køretræning, er du klædt rigtigt på. 414 00:30:59.110 --> 00:31:04.720 Du har brug for perfekte, justerbare benbeskyttelser fra 415 00:31:04.720 --> 00:31:07.460 knæskallen over skinnebenet til fodledene. 416 00:31:11.850 --> 00:31:15.330 Dine crossbukser skal enten være af skin eller 417 00:31:15.330 --> 00:31:18.970 godkendt kunststof med forstærkninger på de mest udsatte 418 00:31:18.970 --> 00:31:19.390 steder. 419 00:31:20.370 --> 00:31:22.650 Der skal også være en beskyttelse af hofterne. 420 00:31:25.730 --> 00:31:29.330 Skulderbeskytteren skal beskytte brystet, skuldrene og ryggen. 421 00:31:30.490 --> 00:31:33.230 Brystpladen må ikke nå for langt ned, så 422 00:31:33.230 --> 00:31:34.190 den kan trykke mellemgulvet. 423 00:31:35.830 --> 00:31:38.310 Din trøje skal sidde uden på skulderbeskytteren. 424 00:31:40.720 --> 00:31:44.260 Støvlerne skal give maksimal beskyttelse, uden at de 425 00:31:44.260 --> 00:31:48.340 på nogen måde må hindre dine bevægelser, eller 426 00:31:48.340 --> 00:31:50.840 kontakt med bremsepedal og gearskift. 427 00:31:52.420 --> 00:31:55.720 Der skal være en stålskin i fodsålen, ikke 428 00:31:55.720 --> 00:31:58.040 mindst for at aflaste dine fødder ved springene. 429 00:32:00.020 --> 00:32:03.040 Lederet skal lukke fugt ude, men tillade at 430 00:32:03.040 --> 00:32:03.700 fødderne ånder. 431 00:32:04.760 --> 00:32:07.640 Støvlernes lukning skal være let og funktionssikker. 432 00:32:11.130 --> 00:32:14.190 Det er svært at vælge den rigtige hjelm. 433 00:32:14.870 --> 00:32:18.450 Der findes mange fabrikater, mange modeller at vælge 434 00:32:18.450 --> 00:32:18.930 imellem. 435 00:32:19.290 --> 00:32:22.170 For at gøre det endnu vanskeligere, laves hjelme 436 00:32:22.170 --> 00:32:24.330 også af mange forskellige materialer. 437 00:32:24.890 --> 00:32:28.350 En god glasfiberhjelm er lettere end en plasthjelm. 438 00:32:28.830 --> 00:32:32.090 En anden markant forskel er, at plasthjelmen meget 439 00:32:32.090 --> 00:32:33.230 hurtigt bliver gammel. 440 00:32:33.630 --> 00:32:36.210 Du skal altså ikke udskifte en glasfiberhjelm så 441 00:32:36.210 --> 00:32:37.550 ofte som en plasthjelm. 442 00:32:37.550 --> 00:32:40.090 Men har din hjelm fået slag og stød, 443 00:32:40.190 --> 00:32:43.130 skal den byttes, uanset hvad den er lavet 444 00:32:43.130 --> 00:32:43.390 af. 445 00:32:43.830 --> 00:32:46.110 På glasfiberhjelmen kan du se, når det er 446 00:32:46.110 --> 00:32:47.150 nødvendigt at skifte. 447 00:32:47.990 --> 00:32:50.590 Det kan være skæbnesvangert at vente for længe. 448 00:32:51.110 --> 00:32:54.510 Vi har valgt denne hjelm, Tommy 2000 DJ. 449 00:32:55.650 --> 00:32:58.010 Tandbeskytteren skal være monteret, så den ikke falder 450 00:32:58.010 --> 00:32:58.990 af, hvis du vælter. 451 00:32:59.510 --> 00:33:01.890 Og det er livsvigtigt for dig, at hjelmen 452 00:33:01.890 --> 00:33:02.910 passer dig perfekt. 453 00:33:02.910 --> 00:33:05.830 Den skal sidde tæt til, og det må 454 00:33:05.830 --> 00:33:08.030 godt gøre en smule ondt at tage den 455 00:33:08.030 --> 00:33:08.290 på. 456 00:33:09.110 --> 00:33:11.450 Din forhandler hjælper dig gerne på vej på 457 00:33:11.450 --> 00:33:12.830 dette vitale område. 458 00:33:14.130 --> 00:33:16.930 Du skal prøve dine briller sammen med hjelmen. 459 00:33:27.420 --> 00:33:29.920 Dine handsker skal være bløde og behagelige på 460 00:33:29.920 --> 00:33:33.300 indersiden, og være polstret på ydersiden, så de 461 00:33:33.300 --> 00:33:34.740 yder maksimal beskyttelse. 462 00:33:35.420 --> 00:33:37.820 Vi vil også anbefale dig at bruge håndtagets 463 00:33:37.820 --> 00:33:40.200 beskyttere mod slag, snavs og kule. 464 00:33:51.330 --> 00:33:54.570 Men det er også vigtigt, hvordan du passer 465 00:33:54.570 --> 00:33:56.130 på din personlige udrustning. 466 00:33:56.850 --> 00:34:01.250 Dine handsker og skinnforstærkningerne på dine bukser imprænerer 467 00:34:01.250 --> 00:34:03.090 du med Boston In Rain Camp. 468 00:34:04.550 --> 00:34:07.610 Bukser og trøje imprænerer du med den almindelige 469 00:34:07.610 --> 00:34:08.330 imprænering. 470 00:34:10.030 --> 00:34:12.590 Dine støvler har godt af en omgang Boston 471 00:34:12.590 --> 00:34:13.650 In Rain Craft. 472 00:34:19.880 --> 00:34:22.280 Har du brugte støvler, kan du give dem 473 00:34:22.280 --> 00:34:24.199 en opfriskning med Boston Make Up. 474 00:34:24.199 --> 00:34:27.699 Det findes i mere end 40 forskellige farver. 475 00:34:28.060 --> 00:34:30.380 Husk så lige, at skinn skal tørre i 476 00:34:30.380 --> 00:34:32.199 normal stuetemperatur. 477 00:34:33.600 --> 00:34:35.080 Når du er nødt til at tænke på, 478 00:34:35.139 --> 00:34:38.179 at høreteknikken sidder fast, og tingene er indøbet 479 00:34:38.179 --> 00:34:41.020 igen og igen, er du siden at blive 480 00:34:41.020 --> 00:34:41.679 specialist. 481 00:34:43.360 --> 00:34:45.860 Det vil sige, at du finsnikker og blåser 482 00:34:45.860 --> 00:34:46.300 dine handsker. 483 00:34:50.659 --> 00:34:53.060 Det er også til sigte på, at du 484 00:34:53.060 --> 00:34:55.860 laver så få fejltagelser, som muligt underløbig. 485 00:34:58.620 --> 00:35:01.240 Det er ofte så da, at vinderen er 486 00:35:01.240 --> 00:35:03.300 den, der laver de færreste fejl. 487 00:35:05.460 --> 00:35:07.120 Held og lykke med din træning. 488 00:35:22.260 --> 00:35:27.120 Danske tekster af Nicolai Winther
Serie
Dato udgivet
Emneord
Kommentarer