Denmark To Day 01. maj 1986

WEBVTT

1
00:01:46.930 --> 00:01:50.030
Filmen, I nu skal se, er resultatet af

2
00:01:50.030 --> 00:01:54.250
et samarbejde mellem Danmarks Målpædagogunion og forskellige virksomheder,

3
00:01:54.530 --> 00:01:55.990
som vi gerne vil præsentere.

4
00:01:57.830 --> 00:02:01.250
Med alt ved revisionskram og bønestutter er det

5
00:02:01.250 --> 00:02:02.610
slut med de blå mærker.

6
00:02:06.890 --> 00:02:10.830
I regnværk skal det imponere den forskellige pædagoger.

7
00:02:16.390 --> 00:02:20.330
Casperil har alle smøreløberne, udviklet specielt til dine

8
00:02:20.330 --> 00:02:21.110
kostmaskiner.

9
00:02:21.570 --> 00:02:26.030
Casperil TTS, specielt udviklet på top smøreløb Therese.

10
00:02:26.670 --> 00:02:30.070
Casperil Foroil, den stabile forgasselolie.

11
00:02:30.070 --> 00:02:35.770
Casperils køgedøb, en køgespade med usædvanlige gode smøreindstiller.

12
00:02:40.970 --> 00:02:43.770
Kødermilchampignon, som lyster på øgeknistet.

13
00:02:55.180 --> 00:02:58.660
Du har valgt for et kvalitetstøv, let at

14
00:02:58.660 --> 00:03:01.180
stå op, så du er beskyttet både værd

15
00:03:01.180 --> 00:03:01.660
og vind.

16
00:03:03.640 --> 00:03:07.740
C.F. Seabo, som også har fejrene som

17
00:03:07.740 --> 00:03:09.860
effektivt og let renser din krop.

18
00:03:11.280 --> 00:03:15.080
Den lille, bensindrevende 2-takter med et tøft

19
00:03:15.080 --> 00:03:18.360
støvrøg med dig, eller den store 4-takter

20
00:03:18.360 --> 00:03:21.700
med 100 bar, eller hvorfor ikke den ældreøvende

21
00:03:21.700 --> 00:03:24.180
Seabo Turbo-renser med 70 bar.

22
00:03:30.880 --> 00:03:35.840
Seabo markedsføres af Silskov Fabrik, og er stærkere

23
00:03:35.840 --> 00:03:36.740
som verdenvindere.

24
00:03:37.240 --> 00:03:39.400
Det er fast under alle forhold.

25
00:03:40.440 --> 00:03:43.000
Kør på verdensmesterbilledet fra Firelli.

26
00:03:46.220 --> 00:03:50.400
Hos C.F. Seabo finder du erfaringerne, kunstskaberne,

27
00:03:50.700 --> 00:03:54.540
herfødt service og kvalitetsprodukterne til nogle forfra.

28
00:04:29.180 --> 00:04:29.860
Kør på verdensmesterbilledet fra Firelli.

29
00:04:29.860 --> 00:04:32.580
B.T.T. er den bedenende træneruddannelse.

30
00:04:33.140 --> 00:04:36.620
Både der engår 1 træning, eller 2 træninger.

31
00:04:36.940 --> 00:04:39.200
B.T.T. er mere, end et styve

32
00:04:39.200 --> 00:04:40.880
års erfaringer af uddannelses.

33
00:04:41.840 --> 00:04:44.420
Hvorfor måske er der bedenende træninger?

34
00:04:44.420 --> 00:04:46.740
Noget yder, at det skal være mere.

35
00:04:47.420 --> 00:04:49.520
Hvad er B.T.T.? Hvad er livet?

36
00:04:50.620 --> 00:04:55.660
Flere og flere klubber, forbund og løbtsarrangører, får

37
00:04:55.660 --> 00:04:58.020
idéerne ansat til praksis af os.

38
00:05:00.840 --> 00:05:05.700
Kvalitetstyret, cross-service og skadelåretrækket, fælget af en

39
00:05:05.700 --> 00:05:06.620
lovfuld job.

40
00:05:09.360 --> 00:05:11.720
Kvalitet til den mindste kvotalie.

41
00:05:14.180 --> 00:05:18.140
Kvalitetet og identitet, det skyldes for dig, som

42
00:05:18.140 --> 00:05:20.660
eddigt får på at korte med kvaliteten.

43
00:05:22.240 --> 00:05:24.820
En kortskyder har bygd for at starre armene,

44
00:05:24.960 --> 00:05:26.860
at belaste den mindste kvotalie.

45
00:05:27.560 --> 00:05:29.660
Det klarer sin unikke virkelighed.

46
00:05:30.320 --> 00:05:32.060
Kvot for så høj kvalitet.

47
00:05:32.940 --> 00:05:35.800
En plads til kvotering, er faktisk bedre, end

48
00:05:35.800 --> 00:05:36.700
en plads til kvotering.

49
00:05:36.700 --> 00:05:41.180
Tommen tog tidlig indsigt, udviklet i samarbejde med

50
00:05:41.180 --> 00:05:43.920
de flinke kvotere, under ekstrem forhold.

51
00:05:44.500 --> 00:05:45.840
Den opfylder alle kraft.

52
00:05:46.060 --> 00:05:48.700
For at vi kan udvikle sin kvotering maksimalt,

53
00:05:49.860 --> 00:05:52.520
har vi bygget en afdeling fra kvot-atmosfære,

54
00:05:52.920 --> 00:05:54.780
som lever op til flinke kvotere.

55
00:05:55.100 --> 00:05:57.660
Kvot som bedste vinder et kvot, en kvot

56
00:05:57.660 --> 00:05:58.660
som flinke kvot.

57
00:05:58.980 --> 00:06:01.920
Derfor er sin valg af kvotmaskinen, lige så

58
00:06:01.920 --> 00:06:03.660
vigtig som sin træning.

59
00:06:03.660 --> 00:06:06.140
Yamaha er kørende til udvikling.

60
00:06:06.600 --> 00:06:09.260
Yamaha har samme lov, som de har, at

61
00:06:09.260 --> 00:06:12.840
finde Yamahas overlevende teknik, hver dag til vinder.

62
00:06:13.300 --> 00:06:15.840
Ingen ved det bedre, end alle verdens mange

63
00:06:15.840 --> 00:06:18.860
Yamaha køere, begyndere som verdensmestre.

64
00:06:22.780 --> 00:06:24.300
Og så skal vi tage fat på det

65
00:06:24.300 --> 00:06:26.940
vigtige, grundteknikken i motocross.

66
00:06:29.300 --> 00:06:32.580
Dyrket på eliteniveau, er motocross en af de

67
00:06:32.580 --> 00:06:34.680
mest krævende sportskræver, der findes.

68
00:06:36.700 --> 00:06:39.740
Det er derfor vigtigt, helt fra grunden, at

69
00:06:39.740 --> 00:06:41.340
lære nogen inden til at tænke.

70
00:06:41.780 --> 00:06:45.400
Svært mod hårdt, giver dig større sikkerhed og

71
00:06:45.400 --> 00:06:45.940
hurtighed.

72
00:06:46.640 --> 00:06:50.320
Tænker du på muskelekonomi, skal du naturligvis koncentrere

73
00:06:50.320 --> 00:06:52.100
dig, om din muskel er flot eller flot.

74
00:06:52.500 --> 00:06:53.480
Dem som arbejder.

75
00:06:54.420 --> 00:06:56.240
De andre muskler skal du bruge til at

76
00:06:56.240 --> 00:06:59.820
være afspændt, til den perfekte balance og den

77
00:06:59.820 --> 00:07:01.560
levende kontrollerede kursus.

78
00:07:03.500 --> 00:07:07.920
Sikkerheden overkommer dig selv, når du løber og

79
00:07:07.920 --> 00:07:08.520
trækker.

80
00:07:08.600 --> 00:07:10.820
Det giver dig en hud, der kan male

81
00:07:10.820 --> 00:07:13.340
i de situationer og vanskeligheder, du kommer ud

82
00:07:13.340 --> 00:07:14.920
for under løben og tråd.

83
00:07:17.380 --> 00:07:20.320
Hurtigheden på maskinen kommer, når du lærer dig

84
00:07:20.320 --> 00:07:22.000
selv at udnytte teknikkerne.

85
00:07:23.200 --> 00:07:25.080
Det drejer sig jo om, at komme fra

86
00:07:25.080 --> 00:07:27.520
start til låg, hurtigst muligt.

87
00:07:43.730 --> 00:07:46.010
Grundteknikken kan vi dele i fem hovedemner.

88
00:07:47.130 --> 00:07:49.470
Din basis kørestilling.

89
00:07:51.790 --> 00:07:52.550
Indbremsningerne.

90
00:07:54.510 --> 00:07:55.750
Øndringer af sporet.

91
00:07:57.570 --> 00:07:58.330
Akceleration.

92
00:08:00.030 --> 00:08:01.110
Og så hoppene.

93
00:08:02.390 --> 00:08:06.130
Inden en maskine forlader fabrikken, er den givetøstet,

94
00:08:06.330 --> 00:08:08.810
at der er vandet i lite køer, såkaldte

95
00:08:08.810 --> 00:08:11.650
fordelskører, som ved, at de drejer sig af.

96
00:08:13.730 --> 00:08:17.530
Din fordelsmaskine kan alt være koncentreret, og designet,

97
00:08:17.990 --> 00:08:19.990
for at passe til en kører, som har

98
00:08:19.990 --> 00:08:22.070
lært sig grundteknikken i motocross.

99
00:08:22.510 --> 00:08:25.090
Du skal altså lære så god en grundteknik

100
00:08:25.090 --> 00:08:28.490
som muligt, for at kunne udnytte cyklen maksimalt.

101
00:08:28.890 --> 00:08:32.010
Allerførst skal du være klar over, hvordan motorcyklen

102
00:08:32.010 --> 00:08:33.370
fungerer og arbejder.

103
00:08:33.650 --> 00:08:36.830
Hver motorcykel er konstrueret, så den arbejder omkring

104
00:08:36.830 --> 00:08:38.970
et såkaldt rotationscentrum.

105
00:08:39.809 --> 00:08:40.990
Et tyngdepunkt.

106
00:08:41.630 --> 00:08:44.270
Sætter vi en fører på maskinen, som også

107
00:08:44.270 --> 00:08:47.230
har et tyngdepunkt, så når vi frem til

108
00:08:47.230 --> 00:08:50.290
det, vi kan kalde for systemtyngdepunktet.

109
00:08:50.690 --> 00:08:53.630
Det befinder sig midt imellem cyklens og førerens

110
00:08:53.630 --> 00:08:54.830
tyngdepunkter.

111
00:08:55.290 --> 00:08:59.450
Grundstillingen er, at førerens tyngdepunkt baserer lige over

112
00:08:59.450 --> 00:09:00.690
cyklens tyngdepunkt.

113
00:09:01.270 --> 00:09:04.190
Dette sikrer, at fører og cykel skal være

114
00:09:04.190 --> 00:09:07.090
i møde at balancere indvirkningen, på trods af

115
00:09:07.090 --> 00:09:08.170
et ulevt underlag.

116
00:09:08.890 --> 00:09:13.270
Ved at flytte på kropsløb, fremad, bagud, opad

117
00:09:13.270 --> 00:09:16.790
eller nedad, eller ud på siderne, kan du

118
00:09:16.790 --> 00:09:20.670
altså flytte systemtyngdepunktet i den store retning, og

119
00:09:20.670 --> 00:09:23.010
på den måde hjælpe cyklen i de forskellige

120
00:09:23.010 --> 00:09:25.830
situationer, som opstår på en motorforskning.

121
00:09:26.470 --> 00:09:29.410
Sidder du for langt bagud, risikerer du at

122
00:09:29.410 --> 00:09:31.170
miste kontrollen fra din maskine.

123
00:09:31.790 --> 00:09:34.930
Er banen hård, risikerer du endda, at blive

124
00:09:34.930 --> 00:09:35.850
kastet af cyklen.

125
00:09:36.530 --> 00:09:39.730
Den korrekte bestilling sikrer, at cyklen vil arbejde,

126
00:09:40.230 --> 00:09:42.410
og er bedre i systemkontrollen.

127
00:09:42.410 --> 00:09:46.090
Du arbejder med, og ikke imod, cyklens bevægelser.

128
00:09:46.530 --> 00:09:49.230
Har du dine øjegruer, i den udvikling, og

129
00:09:49.230 --> 00:09:51.750
de er ikke til højde, kan du klippe,

130
00:09:51.830 --> 00:09:53.810
før armene krabber dig tilbage.

131
00:09:56.130 --> 00:09:58.710
Hjør den sammen, og skruerne, og de muskler,

132
00:09:58.870 --> 00:10:01.470
som påvirker dine øjegruer bevæger sig.

133
00:10:02.370 --> 00:10:04.390
Det vil især, at cyklen er over armen.

134
00:10:05.570 --> 00:10:08.250
Og husk så på, at dine øjegruer, hele

135
00:10:08.250 --> 00:10:10.450
tiden, skal være højere, end de nye.

136
00:10:10.670 --> 00:10:13.370
Med dine høje øjegruer kan du bedst arbejde

137
00:10:13.370 --> 00:10:15.210
sammen med forsvarslige bevægelser.

138
00:10:15.450 --> 00:10:20.630
Husker du så yderligere Unix justerbare styrstabilisator, bliver

139
00:10:20.630 --> 00:10:22.190
din kørsel endnu sikrere.

140
00:10:22.770 --> 00:10:25.870
Styrets højde og vinkel spiller en afgørende rolle,

141
00:10:25.950 --> 00:10:27.870
for forholdet mellem hænder og albuer.

142
00:10:28.950 --> 00:10:30.470
Ikke alle er bygget ens.

143
00:10:31.850 --> 00:10:34.190
Det kan derfor være nødvendigt, at skifte styret

144
00:10:34.190 --> 00:10:34.410
ud.

145
00:10:37.050 --> 00:10:40.450
Du kan kontrollere styrets højde, ved at indtage

146
00:10:40.450 --> 00:10:41.810
din rigtige kørestilling.

147
00:10:43.250 --> 00:10:47.030
Hold håndfladerne 20 cm over styret og sænk

148
00:10:47.030 --> 00:10:48.750
dem langsomt mod styret.

149
00:10:50.210 --> 00:10:54.070
Du skal nu mærke gummihåndtaget, helt parallelt med

150
00:10:54.070 --> 00:10:54.730
håndfladene.

151
00:10:56.870 --> 00:10:59.970
Derefter indstiller du koblings- og bremsegreb, så

152
00:10:59.970 --> 00:11:01.750
du kan nå dem let og bekvemt.

153
00:11:02.730 --> 00:11:05.350
Der skal være en lige linje fra fingerspidserne

154
00:11:05.350 --> 00:11:06.470
til dine albuer.

155
00:11:08.290 --> 00:11:11.450
Det er meget vigtigt, at din affjedring er

156
00:11:11.450 --> 00:11:12.610
korrekt justeret.

157
00:11:12.850 --> 00:11:13.970
Så kan du let teste.

158
00:11:14.610 --> 00:11:15.790
Sæt bag på din cykel.

159
00:11:17.050 --> 00:11:18.210
Træk håndbremsen.

160
00:11:19.090 --> 00:11:20.330
Træd på fodbremsen.

161
00:11:21.710 --> 00:11:24.430
Cyklen skal nu fjeder lige meget for og

162
00:11:24.430 --> 00:11:24.670
bag.

163
00:11:25.230 --> 00:11:27.610
Til affjedringen hører også hjul og dæk.

164
00:11:28.410 --> 00:11:31.450
Du skal hele tiden være opmærksom på, at

165
00:11:31.450 --> 00:11:33.110
egernes spænding er i orden.

166
00:11:33.890 --> 00:11:36.030
At dæk og dæktryk er i orden.

167
00:11:38.610 --> 00:11:41.550
For en rytter er det vigtigt, at have

168
00:11:41.550 --> 00:11:44.830
knagene ind til hesten, for balance og fuld

169
00:11:44.830 --> 00:11:45.450
kontrol.

170
00:11:49.340 --> 00:11:51.420
Det samme gælder for dig som crosskjører.

171
00:11:53.380 --> 00:11:55.160
Test dig selv for lyst.

172
00:11:55.580 --> 00:11:59.300
Læg dig i fodvilerne, uden knagene ind til

173
00:11:59.300 --> 00:11:59.860
maskinen.

174
00:12:00.420 --> 00:12:02.580
Lad en af dine kammerater ryste med cyklen.

175
00:12:03.040 --> 00:12:06.240
Prøv så at sætte dine knag ind til

176
00:12:06.240 --> 00:12:06.640
cyklen.

177
00:12:07.320 --> 00:12:10.280
Kontrollér, at din fodbremse og din gearpedal er

178
00:12:10.280 --> 00:12:12.360
justeret korrekt ind til dig.

179
00:12:14.610 --> 00:12:19.090
Den moderne crosscykel har lang fjedervandring og relativt

180
00:12:19.090 --> 00:12:20.330
stor forgaffelvinkel.

181
00:12:21.770 --> 00:12:24.790
Det gør maskinen stabil lige ud.

182
00:12:25.790 --> 00:12:29.550
Motorens roterende bæle og den roterende hede er

183
00:12:29.550 --> 00:12:32.810
også nødt til at stabilisere gennem den såkaldte

184
00:12:32.810 --> 00:12:33.650
yrelkraft.

185
00:12:36.030 --> 00:12:39.270
Og det er nu en præcist rød arrangement,

186
00:12:39.270 --> 00:12:42.390
hvor du kan kontrollere indbremsningen og forberede dig

187
00:12:42.390 --> 00:12:42.970
til et knag.

188
00:12:45.030 --> 00:12:48.350
Det er også nu, som er indbremsningen, at

189
00:12:48.350 --> 00:12:50.330
du kan huske forhåbentlig, at du er kommet

190
00:12:50.330 --> 00:12:50.610
ud.

191
00:12:54.810 --> 00:12:57.730
Hvis indbremsningen er, så er det såkelt hurtigt

192
00:12:57.730 --> 00:13:00.350
at du har et hurtigt, hurtigt ryste.

193
00:13:02.190 --> 00:13:04.270
Indbremsningsteknikken kan vi sammenfatte sådan her.

194
00:13:04.370 --> 00:13:05.690
Stå op til maskinen.

195
00:13:06.430 --> 00:13:08.470
Med knæene ind til maskinen.

196
00:13:08.470 --> 00:13:09.470
Luk af fra gassen.

197
00:13:10.490 --> 00:13:12.570
Prøv at få baggrønnen, som du anede sig

198
00:13:12.570 --> 00:13:13.510
før, forberedt.

199
00:13:14.010 --> 00:13:16.850
Bælen til hvidt højere giver afhængighed til, at

200
00:13:16.850 --> 00:13:17.890
det næste stikker op.

201
00:13:18.230 --> 00:13:19.730
Sluk den indbremsning.

202
00:13:20.230 --> 00:13:23.150
Sidled med alt koncentration mod svikkel og have

203
00:13:23.150 --> 00:13:24.930
cyklen så ladret som muligt.

204
00:13:25.650 --> 00:13:28.430
Den svingteknik, vi nu skal vise dig, er

205
00:13:28.430 --> 00:13:29.550
en slags grundprobe.

206
00:13:31.610 --> 00:13:34.710
Den kan videreudvikles med hensyn til bælens underlag

207
00:13:34.710 --> 00:13:37.410
og den konkrete situation ved videre.

208
00:13:37.410 --> 00:13:39.650
Stå op under din indbremsning.

209
00:13:40.370 --> 00:13:42.250
Prøv at stå så højt, det spiger så

210
00:13:42.250 --> 00:13:43.350
mange timer.

211
00:13:43.650 --> 00:13:44.370
Sæt dig ned.

212
00:13:44.970 --> 00:13:47.770
Træk med cyklen det samme øjeblik, som svinget

213
00:13:47.770 --> 00:13:48.150
begynder.

214
00:13:48.910 --> 00:13:51.610
Og kør i den perfekte balance med jævn

215
00:13:51.610 --> 00:13:52.770
gas gennem kålen.

216
00:13:53.210 --> 00:13:55.790
Snart det er nærmest, rejler du cyklen op

217
00:13:55.790 --> 00:13:58.190
af hensyn til den efterfølgende akceleration.

218
00:13:58.510 --> 00:14:01.470
Hoppen kører til kropsbanen og spændheden, og der

219
00:14:01.470 --> 00:14:02.690
findes mange cykler.

220
00:14:03.010 --> 00:14:05.050
Også her skal du starte af grundteknikken.

221
00:14:05.050 --> 00:14:07.710
Målet med at køre over et hop er,

222
00:14:07.970 --> 00:14:11.990
at gøre det praktisk muligt, sikrest muligt og

223
00:14:11.990 --> 00:14:12.970
under fuld kontroll.

224
00:14:13.430 --> 00:14:15.970
På samme måde som tidligere, skal vi indlære

225
00:14:15.970 --> 00:14:18.550
en grundteknik, som er almin og neutral.

226
00:14:19.110 --> 00:14:21.870
Når denne grundteknik er råst, kan man begynde

227
00:14:21.870 --> 00:14:23.490
at indlære andre teknikker.

228
00:14:24.330 --> 00:14:26.750
Grundteknikken i et hop, kan vi bestille til

229
00:14:26.750 --> 00:14:27.350
den måde.

230
00:14:27.910 --> 00:14:30.870
Når motoren roterer, opstår der en kræft, så

231
00:14:30.870 --> 00:14:33.390
vi prøver at råste streger efter, og hele

232
00:14:33.390 --> 00:14:34.550
cyklen størrer til.

233
00:14:35.070 --> 00:14:38.730
Baghjulet kræsser siderefter, og de flere andre anvendelser,

234
00:14:38.910 --> 00:14:40.210
større mere den kræft.

235
00:14:40.750 --> 00:14:43.610
Dette giver flere muligheder for at køre hele

236
00:14:43.610 --> 00:14:47.210
energietypen, og længere gang i kroppen.

237
00:14:49.810 --> 00:14:52.090
Vi starter kroppen, stående til maskiner.

238
00:14:53.210 --> 00:14:56.650
Under turen til den næste, strækker vi benene,

239
00:14:56.810 --> 00:14:59.510
for at møde hjælpe kroppens, og spydningens bevægelser

240
00:14:59.510 --> 00:15:00.450
til selve gangen.

241
00:15:03.070 --> 00:15:06.470
Hjælp gas i starten af hoppet, så løber

242
00:15:06.470 --> 00:15:09.290
den af, under turen til den næste, og

243
00:15:09.290 --> 00:15:11.770
har ompegninger på motoren, inden den er ned.

244
00:15:15.490 --> 00:15:20.950
Hvis du ønsker, at du vil prøve at

245
00:15:20.950 --> 00:15:23.910
hoppe, kan du prøve ud fra forholdet, og

246
00:15:23.910 --> 00:15:29.830
starte teknikken til foranvendelse, hver ene af grundteknikkens

247
00:15:29.830 --> 00:15:30.490
opbygninger.

248
00:15:34.070 --> 00:15:37.730
Du kan også vælge den kombinerede kompressions-

249
00:15:37.730 --> 00:15:38.950
og aflastningsteknik.

250
00:15:40.170 --> 00:15:42.050
Den kan du også bruge, hvis du vil

251
00:15:42.050 --> 00:15:45.110
gøre springet længere, for at passere småhoppen fra

252
00:15:45.110 --> 00:15:46.310
enden af selve hoppen.

253
00:15:48.890 --> 00:15:51.010
Her kan du bruge den energi, som er

254
00:15:51.010 --> 00:15:52.970
lavet i den kombinerede forhoppe.

255
00:15:53.970 --> 00:15:57.250
Den kombinerer mest nogenligt indkørslen til hoppen.

256
00:15:58.770 --> 00:16:01.150
Det gør du ved hørt skidt fra gassen,

257
00:16:01.690 --> 00:16:04.950
og enderer i tydeligt ekstrem påvirkning af forgassen.

258
00:16:07.740 --> 00:16:11.660
Lærningen sker efter grundteknikken, eller man hører lærningen.

259
00:16:12.740 --> 00:16:15.380
Her, når systemet tog det bål, blev det

260
00:16:15.380 --> 00:16:18.620
krammere, og lærningen sker samme vigtigt som lærningen

261
00:16:18.620 --> 00:16:18.900
sker.

262
00:16:20.800 --> 00:16:23.400
For at du kan træde effektivt på resten

263
00:16:23.400 --> 00:16:25.120
af det, kan det være en hjælp for

264
00:16:25.120 --> 00:16:28.860
dig at analysere løbendigt og bedre individuelt teknik.

265
00:16:30.380 --> 00:16:32.980
Her er videoens godt hjælpemulighed.

266
00:16:34.280 --> 00:16:37.540
Vi skal prøve at analysere nogle unge kødere

267
00:16:37.540 --> 00:16:38.980
og deres kriminelle træninger.

268
00:16:43.140 --> 00:16:45.720
Det, som vi først skal fremme til, er

269
00:16:45.720 --> 00:16:50.700
det fælles af fremtidige kødere, og det er

270
00:16:50.700 --> 00:16:52.460
det, vi skal gøre.

271
00:16:53.220 --> 00:16:57.460
Hvornår man skal løbe frem til det, hvornår

272
00:16:57.460 --> 00:17:09.430
man skal løbe frem til det, hvornår man

273
00:17:12.920 --> 00:17:14.500
skal løbe frem til det, Her er et

274
00:17:14.500 --> 00:17:16.900
eksempel på, hvordan man ved hjælp af videoen

275
00:17:16.900 --> 00:17:19.560
kan studere en bedre måde, at løbe frem

276
00:17:19.560 --> 00:17:19.940
til det.

277
00:17:21.160 --> 00:17:23.140
Her er det fælles for langt tilbage.

278
00:21:03.040 --> 00:21:06.660
Her har du nogle eksempler på specialtræning med

279
00:21:06.660 --> 00:21:10.000
forklaringer på, hvad du skal øve, gøre bedre

280
00:21:10.000 --> 00:21:10.840
og opnå.

281
00:21:21.640 --> 00:21:24.340
En udmærket måde at blive dus med maskinen

282
00:21:24.340 --> 00:21:26.740
på er at træne i en manøvregård.

283
00:21:28.320 --> 00:21:30.380
Her drejer det sig om at øve balance

284
00:21:30.380 --> 00:21:32.740
ved at flytte rundt med kroppens tyngdepunkt.

285
00:21:32.740 --> 00:21:36.280
På balancebågen skal du køre fra siden til

286
00:21:36.280 --> 00:21:39.840
siden, uden at fødderne rører jord eller hånd.

287
00:21:40.200 --> 00:21:42.560
Se fremad, kør med hjælpskærm.

288
00:21:43.060 --> 00:21:45.460
Her tager du tid, så du flytter afslappet,

289
00:21:45.680 --> 00:21:46.920
uden at røre kælen.

290
00:21:47.500 --> 00:21:49.280
Du skal hele tiden have det i øjnene,

291
00:21:49.460 --> 00:21:51.020
to tegler foran dig.

292
00:21:51.520 --> 00:21:53.900
Her er en løvelse i at flytte kroppen

293
00:21:53.900 --> 00:21:55.480
i tyngdepunkten til sidderne.

294
00:21:55.480 --> 00:21:58.080
Denne kan bare tilfældigvis være til at flytte

295
00:21:58.080 --> 00:21:58.200
til sidderne.

296
00:22:00.840 --> 00:22:02.540
Her er en løvelse i at flytte langs

297
00:22:02.540 --> 00:22:03.060
med hjælpemidlejen.

298
00:22:05.540 --> 00:22:08.080
Altså flytningen kan godt tilfældigvis være til at

299
00:22:08.080 --> 00:22:11.180
flytte rigtigt, og flytter kroppen til sidderne.

300
00:22:11.480 --> 00:22:13.560
Denne kan også være til at flytte væk,

301
00:22:13.700 --> 00:22:15.280
uden at flytte knæet til tyngdepunktet.

302
00:22:16.620 --> 00:22:17.740
Her er afslaget.

303
00:22:18.460 --> 00:22:21.160
Træer den i orden, tænder og fødder den.

304
00:22:22.020 --> 00:22:26.740
Denne kroppens geometri er afstandsgjort teglerne sammen sammenhængende

305
00:22:26.740 --> 00:22:27.480
stik og stik.

306
00:22:28.320 --> 00:22:31.160
Det stiller rådene for, om den balance og

307
00:22:31.160 --> 00:22:32.620
bølge af kroppen skyldes.

308
00:22:33.220 --> 00:22:36.120
Rådene for denne øvelse er, at kunne køre

309
00:22:36.120 --> 00:22:38.940
med fuld balance under en tilvikring, der bare

310
00:22:38.940 --> 00:22:40.620
er lidt højere end den næste.

311
00:22:41.180 --> 00:22:44.040
På løbetrækket, som kan justeres på stik og

312
00:22:44.040 --> 00:22:46.360
kroppe, lærer du at bruge din kroppe.

313
00:22:46.360 --> 00:22:53.980
Du selv kan udvikle din krop, uden at

314
00:22:53.980 --> 00:22:55.460
dængerne væk fra kroppen.

315
00:22:55.960 --> 00:22:58.640
I denne smalle passage skal du køre så

316
00:22:58.640 --> 00:23:04.370
langsomt som muligt, ud af stikketøjerne til jorden

317
00:23:04.370 --> 00:23:06.510
og ud fra dine røremarkeringer.

318
00:23:08.810 --> 00:23:11.850
Denne øvelse kalder svenskerne for bryggerhår.

319
00:23:12.150 --> 00:23:14.830
Kør lidt for omgangen, uden at sætte din

320
00:23:14.830 --> 00:23:17.010
krop til, eller røre fejlerne.

321
00:23:17.830 --> 00:23:21.870
Flyt afstand, flyt med vægten og kør med

322
00:23:21.870 --> 00:23:22.590
jævnt gas.

323
00:23:24.730 --> 00:23:27.610
I de følgende øvelser skal du have fødderne

324
00:23:27.610 --> 00:23:31.630
og fodvinderne, lægge dem i tanken og balancere

325
00:23:31.630 --> 00:23:33.830
dig gennem svingene, uden at sætte en fod

326
00:23:33.830 --> 00:23:34.330
til jorden.

327
00:24:46.170 --> 00:25:05.590
Denne øvelse

328
00:25:05.590 --> 00:25:08.650
skal give en fornemmelse af bremseeffekten, og du

329
00:25:08.650 --> 00:25:10.590
skal lære bremseteknikken.

330
00:25:12.190 --> 00:25:14.190
Du accelererer og bremser.

331
00:25:15.050 --> 00:25:18.690
Først med bagbremsen alene, så med forbremsen.

332
00:25:19.730 --> 00:25:22.290
Prøv at bremse, mens du sidder ned og

333
00:25:22.290 --> 00:25:23.410
mens du står oppe.

334
00:25:25.350 --> 00:25:27.890
Det gælder jo også om at bremse maksimalt,

335
00:25:28.170 --> 00:25:29.890
uden at motoren kører i stå.

336
00:25:29.890 --> 00:25:32.710
Det vil sige, at du også skal køre

337
00:25:32.710 --> 00:25:32.990
ned.

338
00:25:34.670 --> 00:25:37.870
Lav parkeringsøvelse, uden at motoren kører i stå.

339
00:25:49.370 --> 00:25:52.710
Når du behersker grundteknikken, skal du til at

340
00:25:52.710 --> 00:25:55.950
træne i nedbremsninger fra høj hastighed og i

341
00:25:55.950 --> 00:25:56.910
undvige manøvrer.

342
00:25:57.490 --> 00:26:00.850
Bremsningen skal ske højt, tæt og præcist som

343
00:26:00.850 --> 00:26:01.230
muligt.

344
00:26:01.670 --> 00:26:04.750
Indbremsningen skal ske præcis samtidig med, at du

345
00:26:04.750 --> 00:26:05.430
lukker gas.

346
00:26:05.430 --> 00:26:09.910
Træk kaplingen, så du belaster bagafhedringen mindst muligt.

347
00:26:10.370 --> 00:26:14.390
Når indbremsningen fungerer med maksimal kontrol over cyklen

348
00:26:14.390 --> 00:26:16.690
og dig selv, skal du høje gasen.

349
00:26:19.270 --> 00:26:22.790
Kør lige i kappen, mens du har forbremsen.

350
00:26:24.450 --> 00:26:28.650
Vil du træne i stabilitet, balance og en

351
00:26:28.650 --> 00:26:32.150
sikre fornemmelse af forbremsens virkning, kan du teste

352
00:26:32.150 --> 00:26:32.930
på denne video.

353
00:26:43.500 --> 00:26:46.600
Indværingen af grundhoppet kan med fordel se på

354
00:26:46.600 --> 00:26:52.360
dette justerbart indbremsning og kan så fortsættes ude

355
00:26:52.360 --> 00:26:53.860
på banen.

356
00:26:55.720 --> 00:26:58.960
Prøv at markere dit landingssted og tænd den

357
00:26:58.960 --> 00:26:59.200
lidt.

358
00:27:00.920 --> 00:27:03.240
Prøv så at lande på det samme sted,

359
00:27:03.700 --> 00:27:05.260
som du startede dit hop tidligere.

360
00:27:07.780 --> 00:27:10.280
For at banke disse ting ind i ryggraden,

361
00:27:10.780 --> 00:27:12.300
kan du jo forsøge dig med en eller

362
00:27:12.300 --> 00:27:13.940
flere af disse justeringer.

363
00:27:17.580 --> 00:27:27.700
Høl om

364
00:27:27.700 --> 00:27:29.780
at sætte det inderste ben ud af jorden

365
00:27:29.780 --> 00:27:30.720
langt fremme.

366
00:27:31.260 --> 00:27:34.060
Få balance og maksimal vægt på forhjulene.

367
00:27:36.000 --> 00:27:36.740
Hjælp gas.

368
00:27:38.260 --> 00:27:41.260
Og husk så, at dine adbuer ikke må

369
00:27:41.260 --> 00:27:41.920
dreje indad.

370
00:27:45.620 --> 00:27:48.460
For at få det rette udbytte og nemheden

371
00:27:48.460 --> 00:27:52.640
af, hvor systemtømpepunkten skal være, skal du prøve

372
00:27:52.640 --> 00:27:53.800
på forskelligt underlag.

373
00:27:59.580 --> 00:28:02.900
I den store slalomødelse får du træning i

374
00:28:02.900 --> 00:28:06.100
at bremse, i at svinge uden koppling, i

375
00:28:06.100 --> 00:28:09.300
at accelerere og i hurtige ændringer af tømpepunkten.

376
00:28:10.620 --> 00:28:12.300
Brug forbremsen.

377
00:28:12.880 --> 00:28:14.360
Langt frem til bestyrelsen.

378
00:28:16.200 --> 00:28:19.140
Træk ved motorens hjælp, uden at tage kopplingen

379
00:28:19.140 --> 00:28:19.560
til hjælp.

380
00:28:22.100 --> 00:28:24.700
Fødderne op direkte efter svingen.

381
00:28:26.940 --> 00:28:29.100
Tænk på din kraftigvisering mellem svingen.

382
00:29:00.620 --> 00:29:03.300
Her er de tidligere øvelser, hvor vi har

383
00:29:03.300 --> 00:29:06.200
forinteret, hvor vigtigt det er at holde fødderne

384
00:29:06.200 --> 00:29:06.820
i fodvinden.

385
00:29:07.940 --> 00:29:10.200
Her i 8-tallet skal vi have fødderne

386
00:29:10.200 --> 00:29:11.620
med, med kod på.

387
00:29:20.070 --> 00:29:23.750
Præst med vægten, hele svingen, ellers klarer du

388
00:29:23.750 --> 00:29:24.110
det ikke.

389
00:29:26.550 --> 00:29:28.930
Ja, det er en svær øvelse.

390
00:29:29.490 --> 00:29:32.850
Tømpepunkten har skydt, og din kørevinkel bliver bedre

391
00:29:32.850 --> 00:29:34.050
i den skarpe kurve.

392
00:29:36.310 --> 00:29:39.470
Vi har tidligere talt om, at tømpekraften skal

393
00:29:39.470 --> 00:29:43.030
befinde sig inden for hjulets drejevej, når svingen

394
00:29:43.030 --> 00:29:44.170
vækkes ned i skidtet.

395
00:29:45.670 --> 00:29:49.290
I det øjeblik, fodden sættes til jorden, følger

396
00:29:49.290 --> 00:29:52.310
det kropsvæksten over til foddens ekstrakte øjeblik.

397
00:29:54.110 --> 00:29:56.690
Du er klar til at opdage støv, og

398
00:29:56.690 --> 00:29:58.710
tømpepunktet er flyttet over i vingene.

399
00:30:00.110 --> 00:30:03.610
Da svingen samtidig høller, drejer den sig automatisk

400
00:30:03.610 --> 00:30:04.450
omkring fodden.

401
00:30:05.190 --> 00:30:05.670
Sådan.

402
00:30:08.750 --> 00:30:11.610
Husk at ikke bruge bagbremsen og kopplingen til

403
00:30:11.610 --> 00:30:12.190
drejningen.

404
00:30:14.330 --> 00:30:17.330
En meget svær og meget nyttig øvelse.

405
00:30:19.380 --> 00:30:22.180
For at forhindre, at din køre vælger det

406
00:30:22.180 --> 00:30:26.160
samme spor banen rundt, omfart efter omfart, er

407
00:30:26.160 --> 00:30:28.200
det en sjov idé at træne for tre

408
00:30:28.200 --> 00:30:28.900
stykker sammen.

409
00:30:29.820 --> 00:30:31.000
Held til sammenheden.

410
00:30:32.560 --> 00:30:35.600
Inden denne bukketræning har man aftalt, at forhånd

411
00:30:35.600 --> 00:30:38.260
efter skal føres, og man skal skifte.

412
00:30:52.690 --> 00:30:55.250
Og husk så lige på, at under alle

413
00:30:55.250 --> 00:30:58.630
former for køretræning, er du klædt rigtigt på.

414
00:30:59.110 --> 00:31:04.720
Du har brug for perfekte, justerbare benbeskyttelser fra

415
00:31:04.720 --> 00:31:07.460
knæskallen over skinnebenet til fodledene.

416
00:31:11.850 --> 00:31:15.330
Dine crossbukser skal enten være af skin eller

417
00:31:15.330 --> 00:31:18.970
godkendt kunststof med forstærkninger på de mest udsatte

418
00:31:18.970 --> 00:31:19.390
steder.

419
00:31:20.370 --> 00:31:22.650
Der skal også være en beskyttelse af hofterne.

420
00:31:25.730 --> 00:31:29.330
Skulderbeskytteren skal beskytte brystet, skuldrene og ryggen.

421
00:31:30.490 --> 00:31:33.230
Brystpladen må ikke nå for langt ned, så

422
00:31:33.230 --> 00:31:34.190
den kan trykke mellemgulvet.

423
00:31:35.830 --> 00:31:38.310
Din trøje skal sidde uden på skulderbeskytteren.

424
00:31:40.720 --> 00:31:44.260
Støvlerne skal give maksimal beskyttelse, uden at de

425
00:31:44.260 --> 00:31:48.340
på nogen måde må hindre dine bevægelser, eller

426
00:31:48.340 --> 00:31:50.840
kontakt med bremsepedal og gearskift.

427
00:31:52.420 --> 00:31:55.720
Der skal være en stålskin i fodsålen, ikke

428
00:31:55.720 --> 00:31:58.040
mindst for at aflaste dine fødder ved springene.

429
00:32:00.020 --> 00:32:03.040
Lederet skal lukke fugt ude, men tillade at

430
00:32:03.040 --> 00:32:03.700
fødderne ånder.

431
00:32:04.760 --> 00:32:07.640
Støvlernes lukning skal være let og funktionssikker.

432
00:32:11.130 --> 00:32:14.190
Det er svært at vælge den rigtige hjelm.

433
00:32:14.870 --> 00:32:18.450
Der findes mange fabrikater, mange modeller at vælge

434
00:32:18.450 --> 00:32:18.930
imellem.

435
00:32:19.290 --> 00:32:22.170
For at gøre det endnu vanskeligere, laves hjelme

436
00:32:22.170 --> 00:32:24.330
også af mange forskellige materialer.

437
00:32:24.890 --> 00:32:28.350
En god glasfiberhjelm er lettere end en plasthjelm.

438
00:32:28.830 --> 00:32:32.090
En anden markant forskel er, at plasthjelmen meget

439
00:32:32.090 --> 00:32:33.230
hurtigt bliver gammel.

440
00:32:33.630 --> 00:32:36.210
Du skal altså ikke udskifte en glasfiberhjelm så

441
00:32:36.210 --> 00:32:37.550
ofte som en plasthjelm.

442
00:32:37.550 --> 00:32:40.090
Men har din hjelm fået slag og stød,

443
00:32:40.190 --> 00:32:43.130
skal den byttes, uanset hvad den er lavet

444
00:32:43.130 --> 00:32:43.390
af.

445
00:32:43.830 --> 00:32:46.110
På glasfiberhjelmen kan du se, når det er

446
00:32:46.110 --> 00:32:47.150
nødvendigt at skifte.

447
00:32:47.990 --> 00:32:50.590
Det kan være skæbnesvangert at vente for længe.

448
00:32:51.110 --> 00:32:54.510
Vi har valgt denne hjelm, Tommy 2000 DJ.

449
00:32:55.650 --> 00:32:58.010
Tandbeskytteren skal være monteret, så den ikke falder

450
00:32:58.010 --> 00:32:58.990
af, hvis du vælter.

451
00:32:59.510 --> 00:33:01.890
Og det er livsvigtigt for dig, at hjelmen

452
00:33:01.890 --> 00:33:02.910
passer dig perfekt.

453
00:33:02.910 --> 00:33:05.830
Den skal sidde tæt til, og det må

454
00:33:05.830 --> 00:33:08.030
godt gøre en smule ondt at tage den

455
00:33:08.030 --> 00:33:08.290
på.

456
00:33:09.110 --> 00:33:11.450
Din forhandler hjælper dig gerne på vej på

457
00:33:11.450 --> 00:33:12.830
dette vitale område.

458
00:33:14.130 --> 00:33:16.930
Du skal prøve dine briller sammen med hjelmen.

459
00:33:27.420 --> 00:33:29.920
Dine handsker skal være bløde og behagelige på

460
00:33:29.920 --> 00:33:33.300
indersiden, og være polstret på ydersiden, så de

461
00:33:33.300 --> 00:33:34.740
yder maksimal beskyttelse.

462
00:33:35.420 --> 00:33:37.820
Vi vil også anbefale dig at bruge håndtagets

463
00:33:37.820 --> 00:33:40.200
beskyttere mod slag, snavs og kule.

464
00:33:51.330 --> 00:33:54.570
Men det er også vigtigt, hvordan du passer

465
00:33:54.570 --> 00:33:56.130
på din personlige udrustning.

466
00:33:56.850 --> 00:34:01.250
Dine handsker og skinnforstærkningerne på dine bukser imprænerer

467
00:34:01.250 --> 00:34:03.090
du med Boston In Rain Camp.

468
00:34:04.550 --> 00:34:07.610
Bukser og trøje imprænerer du med den almindelige

469
00:34:07.610 --> 00:34:08.330
imprænering.

470
00:34:10.030 --> 00:34:12.590
Dine støvler har godt af en omgang Boston

471
00:34:12.590 --> 00:34:13.650
In Rain Craft.

472
00:34:19.880 --> 00:34:22.280
Har du brugte støvler, kan du give dem

473
00:34:22.280 --> 00:34:24.199
en opfriskning med Boston Make Up.

474
00:34:24.199 --> 00:34:27.699
Det findes i mere end 40 forskellige farver.

475
00:34:28.060 --> 00:34:30.380
Husk så lige, at skinn skal tørre i

476
00:34:30.380 --> 00:34:32.199
normal stuetemperatur.

477
00:34:33.600 --> 00:34:35.080
Når du er nødt til at tænke på,

478
00:34:35.139 --> 00:34:38.179
at høreteknikken sidder fast, og tingene er indøbet

479
00:34:38.179 --> 00:34:41.020
igen og igen, er du siden at blive

480
00:34:41.020 --> 00:34:41.679
specialist.

481
00:34:43.360 --> 00:34:45.860
Det vil sige, at du finsnikker og blåser

482
00:34:45.860 --> 00:34:46.300
dine handsker.

483
00:34:50.659 --> 00:34:53.060
Det er også til sigte på, at du

484
00:34:53.060 --> 00:34:55.860
laver så få fejltagelser, som muligt underløbig.

485
00:34:58.620 --> 00:35:01.240
Det er ofte så da, at vinderen er

486
00:35:01.240 --> 00:35:03.300
den, der laver de færreste fejl.

487
00:35:05.460 --> 00:35:07.120
Held og lykke med din træning.

488
00:35:22.260 --> 00:35:27.120
Danske tekster af Nicolai Winther
  • Bakken
  • Tivoli
  • Dronning Margrethes fødselsdag og Guldkuglerne springer i Storke Springvandet
  • Frederiks frimærker
  • På Arne Bruun Rasmussens auktion var Eckersberg og Konstantin Hansen der var under hammeren
  • Kongeskibet og den lille Havfrue
  • 6 lam blev født på Fyn
Dato udgivet
Dope sheet: Klik for at downloade
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 647 778 3
Varighed tidskode
00:30:07:00
Varighed sekunder
1807
Båndnummer
1796
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet

Kommentarer