- Speake til udsendelsen om Torbjørn Lausten
Tekstudskrift
WEBVTT 1 00:00:12.810 --> 00:00:15.850 Den nære relation mellem kunst og teknologi er 2 00:00:15.850 --> 00:00:18.110 ofte forgået og noget gange ignoreret. 3 00:00:18.910 --> 00:00:21.330 Siden de første kreationer af den tidligere menneske 4 00:00:21.330 --> 00:00:24.730 har der ikke været en distinktion mellem kunstværker 5 00:00:24.730 --> 00:00:25.490 og artefakter. 6 00:00:26.070 --> 00:00:28.770 Det kan være instruktivt at observe, hvordan vi 7 00:00:28.770 --> 00:00:31.710 bruger, eller i stedet bruger, språk, hvis vi 8 00:00:31.710 --> 00:00:33.390 for eksempel taler om noget givet. 9 00:00:34.370 --> 00:00:36.410 Når vi betaler, at noget er en fakt, 10 00:00:36.530 --> 00:00:39.210 eller en naturlig fakt, som er en meget 11 00:00:39.210 --> 00:00:43.690 offentlig kontradiktion, fordi noget givet, eller noget, vi 12 00:00:43.690 --> 00:00:45.970 kalder en fakt, er noget menneskegivet. 13 00:00:46.690 --> 00:00:49.170 Selv i dag, hvor det er forståeligt, at 14 00:00:49.170 --> 00:00:52.670 næsten alt er menneskegivet, gør de fleste kunstinstitutioner 15 00:00:52.670 --> 00:00:56.530 og kunstnere stadig, som om fine kunst har 16 00:00:56.530 --> 00:00:58.910 ingenting at gøre med den fysiske realitet af 17 00:00:58.910 --> 00:00:59.950 daglige teknologi. 18 00:01:04.760 --> 00:01:07.080 Det er forståeligt, at så mange mennesker reagerer 19 00:01:07.080 --> 00:01:09.960 mod den skamløse eksploatering af naturen i de 20 00:01:09.960 --> 00:01:13.260 mindre udviklede lande, og den alvorlige menneskegivelse. 21 00:01:13.460 --> 00:01:15.960 Men det hjælper ikke at skamme teknologien alene. 22 00:01:16.400 --> 00:01:18.960 Det er et middel, mens mennesket er den 23 00:01:18.960 --> 00:01:19.460 virkelige grund. 24 00:01:20.060 --> 00:01:22.920 Så jeg tror, det kan være instruktivt at 25 00:01:22.920 --> 00:01:27.080 forstå kunstens rolle i en teknologisk domineret civilisation. 26 00:01:27.720 --> 00:01:30.540 Det kan også være relevant at spørge, om 27 00:01:30.540 --> 00:01:33.800 kunsten, som vi kender i den traditionelle måde, 28 00:01:34.140 --> 00:01:36.380 har nogen virkelige og vigtige funktioner. 29 00:01:37.260 --> 00:01:40.180 Jeg ser ikke, at kunsten har nogen vigtige 30 00:01:40.180 --> 00:01:42.540 funktioner i den daglige reproduktion af kunstens attitude 31 00:01:42.540 --> 00:01:45.640 og gesturer, og du kan få den impression, 32 00:01:45.900 --> 00:01:49.700 at dagliges kunstaktiviteter er en slags hektisk fobia. 33 00:01:50.200 --> 00:01:53.860 Fobia om virkeligheden generelt, og måske fobia om 34 00:01:53.860 --> 00:01:57.840 kunstens attitude til det faktum, at kunstens rolle 35 00:01:57.840 --> 00:02:01.540 er løs fra, hvad de fleste kunstnere forventer 36 00:02:01.540 --> 00:02:02.080 det at være. 37 00:02:06.280 --> 00:02:08.880 Du bør ikke, på den anden side, bare 38 00:02:08.880 --> 00:02:12.040 acceptere, hvad vi nu kalder teknologi og en 39 00:02:12.040 --> 00:02:13.920 ny mytologi af højteknologi. 40 00:02:14.200 --> 00:02:16.260 Men, og det gælder ikke kun for kunstnerne, 41 00:02:16.800 --> 00:02:18.260 må vi måske have at forstå, at kunstens 42 00:02:18.260 --> 00:02:21.720 rolle er en kulturel attitude, som samtidig er 43 00:02:21.720 --> 00:02:24.460 en virkelighed og en færge for en realitet, 44 00:02:25.040 --> 00:02:26.060 som den selv har skabt. 45 00:02:27.820 --> 00:02:30.420 Stående foran risikoen for døden, er det alt 46 00:02:30.420 --> 00:02:32.980 for let at skamme nogen eller noget andet, 47 00:02:33.180 --> 00:02:34.880 i dette fald den moderne verden. 48 00:02:35.740 --> 00:02:39.240 Hvis kunsten skal forvandle døden, må den forstå 49 00:02:39.240 --> 00:02:42.200 sine potentiale, som, i min mening, ikke er 50 00:02:42.200 --> 00:02:42.900 så dårlige. 51 00:02:43.880 --> 00:02:47.200 Sådan en forståelse kan være overraskende og ondt, 52 00:02:47.420 --> 00:02:49.760 men da kunsten altid har betragtet sin moral 53 00:02:49.760 --> 00:02:53.100 som en superioritet og etiket, sådan en forståelse 54 00:02:53.100 --> 00:02:55.020 ser ud til at være den ideelle udfordring. 55 00:03:00.590 --> 00:03:02.730 Så man må spørge sig, hvad er kunstens 56 00:03:02.730 --> 00:03:06.810 potentiale i en teknologisk civilisation, der er bange 57 00:03:06.810 --> 00:03:09.130 for sig selv og i perioder af kriser, 58 00:03:09.130 --> 00:03:11.010 som altid ser tilbage på sin egen tid? 59 00:03:11.690 --> 00:03:15.070 Der er flere potentiale med langt nærmere konsekvenser. 60 00:03:15.310 --> 00:03:18.710 Først må man forstå, at den udfordrende tilværelse 61 00:03:18.710 --> 00:03:21.350 af kunstens kunst i denne år er nødvendigt 62 00:03:21.350 --> 00:03:24.330 ledt til nogle konklusioner om kunstens meget forståelse. 63 00:03:25.510 --> 00:03:29.170 Den fascinerende bilder og farver har lukket den 64 00:03:29.170 --> 00:03:31.390 spjæld, som den havde for et par generationer 65 00:03:31.390 --> 00:03:31.530 siden. 66 00:03:32.370 --> 00:03:34.750 Det, der blev forstået som magisk, er ikke 67 00:03:34.750 --> 00:03:35.930 kunstens fundamentale psykologiske kunst. 68 00:03:36.710 --> 00:03:38.710 Det er vigtigt for mig. 69 00:03:39.430 --> 00:03:41.690 Den kraft af abstraktion, den mulighed for at 70 00:03:41.690 --> 00:03:45.390 lave uforventede kombineringer og konklusioner, og ofte en 71 00:03:45.390 --> 00:03:48.270 totalt fejl på forståelse af værter og autoriteter, 72 00:03:48.630 --> 00:03:52.570 er potentiale, som ofte har blivet effektive og 73 00:03:52.570 --> 00:03:54.070 udfordrende, når set tilbage. 74 00:03:55.130 --> 00:03:57.710 I forhold til funktionen, som er forstået af 75 00:03:57.710 --> 00:04:01.710 samfundet og publikum i stort, har kunsten muligheden 76 00:04:01.710 --> 00:04:05.430 at opføre sig både som en kulturel guerrilla 77 00:04:05.850 --> 00:04:09.790 og som et område med uafhængige forskninger, hvis 78 00:04:09.790 --> 00:04:11.870 det ikke arbejder på sig selv, afhængig af 79 00:04:11.870 --> 00:04:13.370 for meget støtte fra samfundet. 80 00:04:19.240 --> 00:04:23.240 David Bohm har fremtidigt forstået, at uden seriøs 81 00:04:23.240 --> 00:04:26.780 fragmentation kan man ikke holde en separation mellem 82 00:04:26.780 --> 00:04:31.180 abstraktion, andet verden, beskrivelse, objekt, observation osv., i 83 00:04:31.180 --> 00:04:34.980 at denne fragmentation, uden at skabe psykologiske konflikter, 84 00:04:35.540 --> 00:04:38.820 også forstyrrer den kontinuerede eksistense af større globale 85 00:04:38.820 --> 00:04:39.420 systemer. 86 00:04:40.320 --> 00:04:43.420 For at forstå den basale og universelle entitet, 87 00:04:43.640 --> 00:04:46.380 må vi konsekvent tænke på hver anden mentale 88 00:04:46.380 --> 00:04:48.560 eller anden proces som er sammenhængig med alle 89 00:04:48.560 --> 00:04:48.800 andre. 90 00:04:49.780 --> 00:04:53.580 Faktumet, at vi abstrakter, beskriver, taler osv., skal 91 00:04:53.580 --> 00:04:57.040 konsekvent være set som aspekter af en større 92 00:04:57.040 --> 00:05:00.080 entitet, og det er exakt i den fulde 93 00:05:00.080 --> 00:05:03.920 forståelse af alle disse interaktionsprocesser og derfor også 94 00:05:03.920 --> 00:05:07.100 af forståelsen af moder og funktioner, at han 95 00:05:07.100 --> 00:05:10.480 ser mulighederne for en ufragmenteret verden og verdenssyn. 96 00:05:11.380 --> 00:05:15.000 Denne fulde forståelse eller indsigt, hvis den har 97 00:05:15.000 --> 00:05:18.480 sin størrelse i matematik, kunst eller noget andet, 98 00:05:18.960 --> 00:05:22.060 tænker han sig selv som kunst eller som 99 00:05:22.060 --> 00:05:23.860 en analog til den funktion af kunsten. 100 00:05:24.960 --> 00:05:27.860 Hvad vi kalder form, kan vi forstå som 101 00:05:27.860 --> 00:05:30.640 en expression af den udstyrning af en formel 102 00:05:30.640 --> 00:05:33.900 movement og en universel flux af eventer og 103 00:05:33.900 --> 00:05:37.120 processer, og ikke nogen færdig rigtig struktur. 104 00:05:38.060 --> 00:05:40.780 Det har også været nævnt, at der har 105 00:05:40.780 --> 00:05:43.140 været et stort forandring i den forståelse af 106 00:05:43.140 --> 00:05:46.280 en struktur, der nu til højere grad er 107 00:05:46.280 --> 00:05:49.860 forstået som en udstyrning af rytmen, af den 108 00:05:49.860 --> 00:05:53.800 fundamentale energi, og at denne forståelse skaber muligheden 109 00:05:53.800 --> 00:05:56.380 for en sammenhængende forståelse med forskellige områder. 110 00:05:57.200 --> 00:05:59.800 Så har vi kommet til et tidspunkt, hvor 111 00:05:59.800 --> 00:06:03.140 den kontinuerede forstyrrelse af vores præsente forståelse af 112 00:06:03.140 --> 00:06:06.340 kunst kan være forstået ved at undgå de 113 00:06:06.340 --> 00:06:10.480 tidligere kultureres forståelse og konflikter med abstraktioner, som 114 00:06:10.480 --> 00:06:14.000 er nødvendig konsekvens af en forskningspræktik, som i 115 00:06:14.000 --> 00:06:14.940 høj grad er forstået. 116 00:06:22.940 --> 00:06:26.020 Når det er nævnt, at forskellige processer fungerer 117 00:06:26.020 --> 00:06:29.700 som analoger med forskellige artistiske processer, betyder det, 118 00:06:29.860 --> 00:06:32.900 at de måder, former og organisationer, som kan 119 00:06:32.900 --> 00:06:36.080 være set med organisk eller inorganisk process, bare 120 00:06:36.080 --> 00:06:38.860 er en spørgsmål for vores forståelse, forståelse, der 121 00:06:38.860 --> 00:06:40.800 bliver forstået, til det, der bliver observeret. 122 00:06:41.900 --> 00:06:44.340 Fra tidligere tid har mænd prøvet at finde 123 00:06:44.340 --> 00:06:47.240 en ordre og fænomener, som, i denne forhold, 124 00:06:47.600 --> 00:06:49.240 ser kaotiske eller uforståelige. 125 00:06:49.800 --> 00:06:52.160 Men når man finder en ordre og kaos, 126 00:06:52.500 --> 00:06:54.720 er sådan en forståelse ikke permanent eller eternal, 127 00:06:54.960 --> 00:06:58.520 men en temporær forståelse, resulterende af nødvendige processer, 128 00:06:59.310 --> 00:07:01.700 hvor en ny struktur kan opstå. 129 00:07:02.440 --> 00:07:05.620 Både ordre og natur, form og kunst, er 130 00:07:05.620 --> 00:07:09.860 konsekvent resultatet af en kontinuerlig forståelse, måske en 131 00:07:09.860 --> 00:07:13.840 ustabil forståelse, uden at en selvorganisation kan skete. 132 00:07:14.800 --> 00:07:17.420 Sådan en kaos og ordre er ikke permanent 133 00:07:17.420 --> 00:07:21.960 forståelser, men polar eller komplementære energi- forståelser 134 00:07:21.960 --> 00:07:24.640 og en permanent forandring, en permanent genesis. 135 00:07:25.300 --> 00:07:27.300 Så det faktum, at en ordre kan komme 136 00:07:27.300 --> 00:07:29.840 fra kaos og etropi, er ikke kun en 137 00:07:29.840 --> 00:07:34.200 mythologisk forståelse, men en af matternes mest fundamentale 138 00:07:34.200 --> 00:07:39.940 organisationsmoder, og samtidig en af vores mest permanente 139 00:07:39.940 --> 00:07:40.500 forandringer. 140 00:07:46.360 --> 00:07:46.740 Godt.
Serie
Dato udgivet
Emneord
Forfatter
Metainformation for administratorer
Faustnr
9 648 054 7
Varighed tidskode
00:07:35:00
Varighed sekunder
455
Klassifikationsnummer
Båndnummer
1698
Import må ikke længere overskrive dette
Afbrudt
Video er online
Tilsluttet
Kommentarer